واگذاری سهام به ۱.۶ میلیون معلم از فردا آغاز می شود

بر اساس اعلام مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، واگذاری سهام در روز ولادت حضرت معصومه (س)، ۳۱ اردیبهشت ماه آغاز و اطلاع رسانی لازم به فرهنگیان درباره جزئیات سهام دریافتی انجام می‌شود.

حمیدرضا نجف‌پور کردی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره علت تاخیر در اجرای طرح ارزش مالکانه، اعلام کرد:  طبق اساسنامه صندوق اعضا باید علاوه بر وجوه دریافتی از محل سود و... از ارزش روز دارایی‌هایی صندوق بهره‌مند شود. این مهم به یکی از مطالبات به حق فرهنگیان تبدیل و برای تحقق این طلب ۱۲ ساله اقداماتی انجام شد اما پیچیدگی‌ها و ریسک‌های بسیاری بود و اجرای آن چالش‌های بسیاری به همراه داشت.

با استفاده از نظرات نخبگان بازار سرمایه و تشکیل کارگروه علمی،۱۰ روش مدنظر قرار گرفت و یک روش ترکیبی با هدف دو ساله نهایی ولی در کمتر از ۶ ماه عملی و در مرحله اول، عملیات مالی ۲۷ سال گذشته صندوق برای تمام اعضا اجرا و تمام اطلاعات، بازمهندسی شدند و تابعی از ارزش وجوه هر معلم نزد صندوق به دست آمد و در قالب فرمول‌های مدیریت مالی، سهم هر معلم از دارایی‌ها مشخص شد.

مدت عضویت و ماندگاری هر معلم در صندوق، میزان سود مترتبه فعالیت‌های اقتصادی بر وجوه و واریزی‌های دولت در تعیین این سهم موثر بودند و ۱.۶ میلیون نفر مشمول این طرح هستند و ۸۰۰ هزار بازنشسته، انصرافی‌ و از کار افتاده در اولویت نخست دریافت ارزش مالکانه و سهامداری قرار دارند که از فردا یکشنبه شروع می شود.

صندوق ذخیره فرهنگیان چهار هلدینگ و تعداد زیادی شرکت دارد که باید شفاف سازی و تعیین تکلیف می‌شدند. بنابراین پس از احصای ارزش واقعی هر شرکت و هلدینگ، سهم هر معلم، تخصیص داده می شود و تمام شرکت‌ها در بورس و فرابورس پذیرش و عرضه اولیه خواهند شد.

ارزش روز دارایی‌های صندوق هم ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده و با توجه به وجود ۱.۶ میلیون مشمول به طور میانگین سهم هر نفر حدود ۴۰ میلیون تومان خواهد بود که به تدریج با بورسی شدن شرکت‌ها به افراد واگذار می‌شود.

در گام اول هم سهام دو شرکت‌ حاضر در بورس و فرابورس شامل ماشین سازی اراک و بیمه معلم به ۸۰۰ هزار نفر واگذار می‌شود و به هر فرد یک میلیون تا ۱.۲ میلیون تومان سهم اختصاص می‌یاید. سهام شاغلان در صندوق ذخیره نیز هنگام بازنشستگی اعطا خواهد شد.

تاکنون بیش از دو سوم اعضا، کدبورسی دریافت کرده‌اند و برای کسانی که کدبورسی ندارند مهلتی از سوی سازمان بورس تعیین شده تا سهام این گروه ذخیره و بعد از دریافت کد بورسی، تخصیص یابد. مدیریت سهام نیز بر عهده اعضا بوده و می‌توانند سهام را مدیریت کنند.