کارگزاری نماد شاهدان بلاگ https://namadbroker.ir/ ارسال های مربوط به کارگزاری نماد شاهدان en-gb admin@domain.com Copyright 2024 مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار خبرداد: تداوم لغو عرضه‌های اولیه https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3340

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با از سرگیری عرضه‌های اولیه در سال جاری گفت: تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت.


قادر معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با از سرگیری عرضه‌های اولیه در سال جاری گفت: تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت.


وی در خصوص ماده ۳۴ و لزوم عرضه نمادها تا ۶ ماه بعد از درج نیز تصریح کرد: در این زمینه به بورس و فرابورس اطلاع داده‌ایم. در صورت نیاز تمدید مهلت خواهیم داشت و هروقت شرایط بازار مناسب بود و کشش عرضه اولیه را داشت به ترتیب برای عرضه اقدام خواهد شد.

معصومی خانقاه دلیل این تصمیم را خروج بیشتر نقدینگی در شرایط نا مساعد و بازگشت قیمت عرضه‌های اولیه به نرخ‌های روز اول و حتی پایین‌تر از آن عنوان کرد و این اقدام را در جهت حمایت از بازار و سهامداران دانست و افزود: باید بازار کشش کافی برای عرضه‌ها اولیه را داشته باشد و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شود تا IPO‌ها از سر گرفته شوند. 

 

]]>
Sat, 27 Apr 2024 06:26:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3340 اخبار
گزارش مجله بارونز در خصوص نرخ بهره فدرال رزرو؛ نیازی به کاهش نرخ بهره نیست https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3339 امسال رشد قیمت بالا به طرز ناراحت‌کننده‌ای بیش از حد انتظار باقی می‌ماند، رشد اقتصادی به سرعت ادامه می یابد و فدرال رزرو دلیلی برای کاهش نرخ بهره در کوتاه مدت ندارد.
 
اعتماد به نفس. چه کسی نمی تواند کمی بیشتر از آن استفاده کند؟ این درست است چه شما یک نامزد شغلی باشید که وارد یک مصاحبه نهایی می‌شوید، یا یک مقام فدرال رزرو که به دنبال نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد تورم در یک مسیر نزولی پایدار به سمت نرخ سالانه 2 درصد است.


متأسفانه، اطمینانی در مورد روند نزولی تورم وجود ندارد. امسال رشد قیمت بالا به طرز ناراحت‌کننده‌ای بیش از حد انتظار باقی می‌ماند، رشد اقتصادی به سرعت ادامه می یابد و فدرال رزرو دلیلی برای کاهش نرخ بهره در کوتاه مدت ندارد؛ همانطور که بسیاری از مقامات فدرال رزرو، از جمله رئیس جروم پاول، اخیراً پیشنهاد کرده اند.


بازارهای آتی با کاهش کمتر نرخ توسط فدرال رزرو در سال 2024 به سمت قیمت حرکت کرده‌اند و برخی از اقتصاددانان حتی احتمال داده اند که بانک مرکزی تا سال 2025 نرخ ها را کاهش نخواهد داد.


با وجود اصرار پاول و دیگر مقامات بانک مرکزی مبنی بر محدودکننده بودن سیاست، به نظر می‌رسد شرایط مالی پایدار در سراسر اقتصاد یکی از مقصران بازگشت تورم به حالت اولیه باشد.


با توجه اعداد، ممکن است حق با کسانی باشد که معتقدند براساس نظریه تیلور اقتصاددان استنفورد (که در مقاله‌ای در سال 1993 آن را معرفی کرده است) یک هدف نرخ فعلی صندوق‌های فدرال را در حدود 4.75 درصد بر اساس آمارهای تورم و رشد اقتصادی اخیر تجویز می‌کند. این میزان کمتر از محدوده هدف فعلی فدرال رزرو بین 5.25 تا 5.5 درصد بوده و اولین بار در یک دهه، سیاست با این معیار در قلمرو محدودکننده قرار گرفته است؛ (به استثنای دوره کوتاهی در سال 2020 که حتی نرخ صفر درصد فدرال برای اقتصاد محدود کننده بود.


با این حال، این فقط در تئوری بوده و در عمل، معیارهای دنیای واقعی شرایط مالی امروزه کاملاً در قلمرو آسانی قرار دارند. شاخص شرایط مالی ملی شیکاگو فدرال رزرو مانند ژانویه 2022 (دو ماه قبل از اینکه فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره کند) پایدار است.


105 ورودی NFCI (شاخص مبتنی بر بازار و نظرسنجی که هر هفته به روز می شود) شامل استانداردهای وام بانکی: اسپرد بازده اوراق قرضه دولتی، شرکتی و وام مسکن؛ سطوح بدهی معوق و صدور جدید؛ شاخص دلار آمریکا؛ و مهمتر از همه، سطح بازار سهام، است.


 فدرال رزرو مستقیماً تنها یکی از این عوامل، یعنی نرخ بهره را کنترل می کند اما هر شرکتی با یک مدیر ارشد مالی ذی‌صلاح، قبل از اینکه فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ‌های بهره در سال 2022 کند، بدهی‌های خود را مجدداً تأمین مالی کرده و پایان می دهد.


میلیون‌ها مالک خانه در وام‌های 30 ساله با نرخ‌های پایین‌تر از آنچه در حساب‌های پس‌انداز خود به دست می‌آورند، نشسته‌اند و  رشد قابل توجه سود و هیجان نسبت به هوش مصنوعی، شاخص‌های سهام را به بالاترین سطح سوق داده اما کمبود ساختاری مسکن در ایالات متحده باعث بالا نگه داشتن قیمت مسکن شده است.


صرف این واقعیت که نرخ صندوق های فدرال بسیار بالاتر از 5 درصد است، در زمینه شرایط مالی پایدار عملاً همه جای دیگر داستان را کامل بیان نمی کند.


‌های جفریز (استراتژیست اقتصادی) می‌نویسد:این شرایط مالی پایدار باعث می‌شود که داده‌ها مطابق هدف فدرال رزرو درباره تضعیف بازار کار و کاهش تورم ظاهر نشوند.


بازارهای خصوصی مانند سرمایه گذاری خطرپذیر شرایط پایداری ندارند؛ بر اساس داده‌های Termina.ai، بودجه VC ها (سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر) در سال 2023 به سطوح پایین‌تر از دوران کووید 2020 کاهش یافت اما پس از آن حرکت خاصی نداشته است.


آرجون ستی (یکی از بنیانگذاران Termina.ai ) می‌گوید: جریان سرمایه در حال تثبیت است؛ اما شرکت‌هایی که امروزه بودجه دریافت می‌کنند، تمایل دارند کسب‌وکارهای باثبات‌تر و با مسیرهای روشن به سمت سودآوری باشند.
طبق گزارش بلومبرگ، انتشار اوراق قرضه شرکتی در سه ماهه اول به رکورد بالایی رسید.


تورستن اسلوک، اقتصاددان ارشد Apollo Global Management می‌گوید: شرایط مالی خوب همچنان به رشد و تورم منجر می‌شود. در نتیجه، فدرال رزرو مبارزه با تورم را تمام نکرده و نرخ‌ها برای مدت طولانی‌تری بالاتر خواهند ماند.
اسلوک انتظار کاهش نرخ را در سال 2024 ندارد. پس از یک یا دو ماه دیگر از تورم و داده های رشد قوی، بازار ممکن است با دیدگاهی مشابه به سمت قیمت مناسب حرکت کند، این می تواند به معنای بازده اوراق قرضه بالاتر باشد و منجر به انقباض شرایط مالی شود.


دیوید پیج، رئیس تحقیقات اقتصاد کلان در مدیریت سرمایه‌گذاری AXA می گوید: دلیل فنی دیگری برای انتظار شرایط مالی سخت تر در اواخر سال 2024 وجود دارد.
طی سال گذشته، تسهیلات بازخرید معکوس یک شبه فدرال رزرو یا RRP رو به کاهش بوده و پول نقد را سریعتر از انقباض کمی یا QT به سیستم بانکی اضافه کرده است؛ این بدان معناست که نقدینگی هنوز در جریان بوده و از استقراض، بازارهای اعتباری و شرایط مالی حمایت می کند.


بانک مرکزی اجازه سررسید 60 میلیارد دلاری اوراق خزانه داری و 35 میلیارد دلاری اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن را به صورت ماهانه بدون سرمایه‌گذاری مجدد عواید می‌دهد.


تراز RRP یک شبه در هفته گذشته به کمتر از 400 میلیارد دلار رسید، از حدود 2.4 تریلیون دلار در سال گذشته که به طور متوسط حدود 167 میلیارد دلار در ماه کاهش یافت. با سرعت فعلی، تسهیلات در اواخر ژوئن تخلیه و در آن نقطه، QT مستقیماً از ذخایر بانک خارج می شود و نقدینگی را از سیستم تخلیه می کند.


پیج می گوید که این معکوس پویایی سال گذشته است و باد مخالفی برای انواع دارایی های ریسکی خواهد بود اما مقامات فدرال رزرو انتظار آن را دارند و بحث در مورد کاهش سرعت QT را آغاز کرده اند.


جاش امانوئل (مدیر ارشد سرمایه گذاری در Wilshire) می‌گوید: یک طرح می تواند به محض به پایان رسیدن جلسه سیاست‌گذاری در 1 می، ارائه شود. اگرچه، در حال حاضر این محیطی نیست که فدرال رزرو به دلایل نقدینگی نیاز به کاهش قیمت داشته باشد. این برای اعتماد به نفس چگونه است؟
منبع:مجله بارونز
مترجم: امیرحسین نظری

]]>
Wed, 24 Apr 2024 09:51:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3339 اقتصاد بلاگ
مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3337 طبق مصوبه مجلس مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار(بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.
ایرادت شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و ماده 12 به همراه 8 تبصره این طرح از سوی مجلس اصلاح شد.

براساس این گزارش، طبق تبصره 7 مقرر شد عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس ها و بازارهای خارج از بورس مانند صندوق‌های کالایی و صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات نخواهد بود.

 صدر ماده 12 به این شرح اصلاح می‌شود: یک ماده به‌عنوان ماده 46 ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود:

ماده 46- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده "عین" یا "حق‌واگذاری‌ محل" در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

1- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل

2- انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی

3- انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آنها و جواهرآلات

4- انواع ارز

تبصره یک و دو ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره یک- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده 16 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تنظیم وکالت بلاعزل با موضوع انتقال دارایی‎های موضوع بندهای یک و دو این ماده در این قانون در حکم انتقال است و مشمول مالیات موضوع این فصل می‌‎شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالت بلاعزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. مبلغ درج شده در صورتحساب‌ الکترونیکی موضوع ماده 16 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مبنای محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع این تبصره است.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر یک سال پس از لازم ‎الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره دو- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تعویض شماره انتظامی (پلاک) دارایی‎‌های مشمول مقررات شماره‌گذاری، در حکم انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌شود.

تبصره 3 و 4 ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره 3- اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده 16 مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره 4- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده 16 مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، معاملات دارایی‌های موضوع بندهای یک و دو این ماده که مرتبط با فعالیت‌های شغلی نیستند، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده 93 این قانون نمی‌شوند.

تبصره 5 و 6 ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره 5- در صورت فروش دارایی های موضوع بندهای 3 و 4 این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای 3 و 4 بند " ث" ماده 16مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص، کل درآمد یا وجوه دریافتی حاصل از انتقال دارایی‌های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم باب سوم این قانون می‌شوند.

تبصره 6- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که دارایی‌های موضوع بند 3 این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع جزء 3 بند "ث" ماده 16مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خریداری کرده‌اند می‌توانند دارایی‌ها را به سایر اشخاص غیرتجاری انتقال دهند.

ثبت این انتقال با درج شماره منحصربفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور با درج بلاعوض بودن یا درج مبلغ معامله فوق به‌صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل می‌شود. خریدار مکلف است ظرف 30 روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط است.

تبصره 7 ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره 7- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.

تبصره 8 ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره 8- اخذ مالیات موضوع این ماده، مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست. همچنین سازمان موظف است مجموع درآمدهای موضوع این فصل متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

]]>
Wed, 24 Apr 2024 05:00:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3337
200 شرکت تا پایان سال عرضه اولیه می شوند https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3335

طبق پیگیری های صورت گرفته هم اکنون فرایند بررسی از ۲۰۰ شرکت در حال انجام است که به نظر می رسد امسال بخش قابل توجهی از این شرکت ها در صف عرضه اولیه قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر یکی از موضوعاتی که امسال به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم می‌تواند در دستور کار سازمان بورس قرار گیرد عرضه‌های اولیه است. رشد عرضه‌های اولیه می‌تواند موجب بازگشت اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران در سال‌های اخیر شود.

خبرهای رسیده از سازمان بورس حاکی است ۲۰۰ عرضه اولیه در دستور کار این سازمان قرار دارد که فراینده بررسی شرکت‌ها هم اکنون در حال انجام است و به محض اینکه شرایط بورس به ثبات رسید این عرضه‌ها به ترتیب تا پایان سال انجام خواهد شد.

]]>
Tue, 23 Apr 2024 06:21:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3335 اخبار
گزارش اکونومیست درخصوص مدیریت تورم در آینده؛ جنگ‌های تجاری تورم را بی ثبات‌تر می‌کنند https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3334 بانک های مرکزی اعتبار خود را خرج کرده‌اند این امر مدیریت تورم را در آینده دشوارتر خواهد کرد. چندی پیش کشورهای ثروتمند برای نبردی پرهزینه با تورم آماده شدند.امروز به نظر می رسد که این جنگ بدون خونریزی به پیروزی رسیده است. در اکثر کشورهای ثروتمند، تورم اصلی سالانه، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، از اوج‌های 5-8 درصد به 3-5 درصد قابل تحمل‌تر کاهش یافته است.

برخلاف نظر اقتصاددانان بدبین، هیچ رکود اقتصادی رخ نداده است. رشد از پررونق (آمریکا) تا قابل احترام (استرالیا، کانادا، ژاپن) تا ملایم (بریتانیا، منطقه یورو) متفاوت است، اما هیچ منطقه ای سقوط نکرده است.

برخلاف کاهش تورم در دهه 1980، بیکاری پایین مانده است.آیا اقتصاد جهانی از نجات بدون فداکاری برخوردار است؟ متأسفانه پاسخ منفی است. تورم بالا زخم هایی بر جای گذاشته است.

قبل از همه گیری کرونا، جهان ثروتمند از دهه ها بدون هیچ گونه مشکل تورمی جدی برخوردار بود. پس از انقباض بی‌رحمانه پولی در دهه 1980، و به دنبال آن حرکتی به سمت بانک‌های مرکزی مستقل که تورم را هدف قرار می‌دادند، افزایش قیمت‌ها مانند بالشتک‌ها قدیمی به نظر می‌رسید. از آنجایی که شرکت‌ها و کارگران تصور می‌کردند که تورم پایین می‌ماند، قیمت‌ها و دستمزدها را کنترل کردند. انتظارات آنها در نتیجه خودشکوفایی را نشان داد.

متاسفانه این ایده که تورم مرده است نیز در ذهن بانکداران مرکزی قرار گرفته بود. هنگامی که قیمت ها در سال 2021 شروع به افزایش کردند، آنها به طرز وحشتناکی کند بودند. در نهایت آنها نرخ بهره را بسیار بالاتر از آنچه که در ابتدا فکر می کردند لازم بود، افزایش دادند. امروز کاهش تورم سریعتر از حد انتظار به آنها اجازه داد تا احساس آرامش کنند.ماه گذشته جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، گفت که کاهش نرخ بهره دور نیست - اگر چه او در سخنرانی 3 آوریل محتاط تر بود. اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلستان، "داستان فزاینده مثبت" را جشن گرفته است؛ اما مشکلات بانکداران مرکزی هنوز تمام نشده است.

تورم همچنان بالاتر از اهداف آنها است. در اروپا احتمالا بیشتر سقوط خواهد کرد، اما فقط به این دلیل که اقتصاد ضعیف است. در امریکا کاهش تورم به هدف 2٪ فدرال رزرو احتمالا نمی تواند با نرخ فعلی رشد اقتصادی به دست آید، که بخشی از آن به دلیل کسری بودجه ناپایدار دولت است.

مهمتر از همه، مردم نسبت به قبل از همه گیری با خطر تورم هماهنگ هستند. برخی از نظرسنجی ها افزایش انتظارات تورمی بلندمدت را نشان می دهد. بازارهای مالی در آمریکا و بریتانیا برای محافظت از تورم بلندمدت کمی بیشتر از قبل هزینه می‌کند. پیش‌بینی‌ها برای تورم آینده پراکنده‌تر شده‌اند، به این معنی که افراد بیشتری شک می‌کنند که آیا اهداف تورمی مورد هدف قرار خواهند گرفت یا خیر. به عبارت دیگر، اکنون که تورم بالا دیگر خاطره ای دور نیست، اعتبار بانک های مرکزی شکننده به نظر می رسد.

اگر شوک دیگری مانند همه‌گیری رخ دهد، ممکن است این اعتبار از بین برود. افزایش قطعی انتظارات تورمی باعث تداوم تورم می شود تا زمانی که بانک های مرکزی کاهش دردناکی را ایجاد کنند. این بار تقریباً از انجام این کار اجتناب شد، اما آزمایشات بعدی محتمل است. تنش‌های ژئوپلیتیک، جنگ‌های تجاری، تغییرات آب و هوایی و علاقه دولت‌ها به محرک‌های مالی، همگی تورم را نسبت به دهه‌های خواب‌آلود پس از دهه 1980 بی‌ثبات‌تر خواهند کرد. این ریسک دو طرفه است: به ویژه اروپا، به دلیل اقتصاد ضعیف، همچنان با خطر کاهش تورم به زیر هدف 2 درصدی مواجه است.

ترکیب تورم بی ثبات و کاهش اعتبار به این معنی است که سیاست گذاران جهان ثروتمند باید چابک باشند. آنها باید نرخ های بهره را سریعتر و به میزان بیشتری در هنگام نوسانات تورم تنظیم کنند - و نوسانات اقتصادی ناشی از آن را تحمل کنند. با انجام این کار، آنها کمی شبیه همکاران خود در بازارهای نوظهور خواهند شد. بانک‌های مرکزی برزیل، شیلی و لهستان بدون داشتن سابقه تورم پایین، همگی نرخ‌های بهره را در سال 2021 به شدت افزایش دادند. همه از آن زمان به دلیل کاهش تورم نرخ ها را کاهش داده اند. سریع و با قدرت حرکت کنید: این قانونی است که امثال آقای پاول و بیلی باید از آن پیروی کنند.
 ]]>
Sat, 20 Apr 2024 10:44:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3334 اقتصاد بلاگ
رییس سازمان بورس: قیمت سهام نصف سال ۹۹ هم نیست https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3332

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، افزود: نرخ تورم تجمعی از سال ۹۹ تاکنون بیش از ۳۰۰ درصد بوده، این در حالی است که قیمت سهام به‌صورت متوسط ۲۵ درصد زیر قیمت اوج سال ۹۹ است. ضمن آنکه در حال حاضر برخی سهام نصف آن قیمت‌ها هم نیست.

 

مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه صف اول با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ سال سختی بوده است،گفت: به واسطه اتفاقات رخ داده و سیاست‌هایی که جهت کنترل تورم و مشکلاتی که در زمینه انرژی داشتیم، محدودیت‌هایی برای تولید شرکت‌ها ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه بورس به خاطر ماهیتی که دارد، می تواند شعار سال را محقق کند.گفت: نزدیک ۱۲ میلیون نفر بصورت مستقیم و ۵۰ میلیون نفر بصورت سهام عدالت در بورس مشارکت دارند.

عشقی ادامه داد: در حال حاضر صفوف درخواست مجوز برای ارائه خدمات مالی جمع‌آوری شده و به‌صورت روزانه این درخواست‌ها را برای ارائه خدمات بهتر به سهامداران بررسی می‌کنیم و مجوز می‌دهیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارائه ابزارهای لازم به بنگاه‌ها برای تأمین مالی یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه‌ها برای مشارکت افراد حقیقی انجام دادیم. تاکنون دو پروژه به این شکل تأمین مالی شده، در پروژه اول ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند و ماه بعد به بهره‌برداری می‌رسد و در پروژه دوم هم ۸۰ هزار نفر مشارکت داشتند و در دست اجراست.

عشقی اظهارداشت: در حال حاضر با توسعه سرمایه‌گذاری‌های غیر مستقیم مواجه هستیم و امروزه بیش از ۵۰ درصد معاملات روزانه مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است‌. اگر بتوانیم همچنان افراد را به سمت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم از طریق صندوق‌ها و سبدگردان‌ها سوق دهیم، این منابع به پروژه‌ها منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات در بدنه اقتصادی کشور تصمیماتی بدون در نظر گرفتن اثرات بر سایر بخش‌ها اتخاد می‌شود. وقتی نرخ سود بانکی را به ۳۰ درصد می‌رسانند، این موضوع اثرات جدی بر بازار سرمایه و نرخ تأمین مالی بنگاه‌ها می‌گذارد. همچنین بخشنامه‌هایی که به یکباره ابلاغ می‌شود هم سهامداران را غافلگیر می‌کند که مشارکت مردم با غافلگیر شدن آنها محقق نمی‌شود.

عشقی ادامه داد: تصدی گری دولت در برخی شرکت‌ها و تغییرات ممتد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی، مخاطرات جدی برای شرکت‌ها و امنیت سرمایه‌گذاری دارد.

به گفته عشقی برنامه داریم در سال ۱۴۰۳ شرکت‌ها را براساس رعایت دستورالعمل حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های کوچک برای تأمین مالی می‌توانند از سکوهای تأمین مالی جمعی استفاده کنند و برای تأمین مالی ‌های متوسط هم در نظر داریم خطی برای تأمین مالی تعریف کنیم.

قیمت سهام نصف سال ۹۹ هم نیست

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، افزود: نرخ تورم تجمعی از سال ۹۹ تاکنون بیش از ۳۰۰ درصد بوده، این در حالی است که قیمت سهام به‌صورت متوسط ۲۵ درصد زیر قیمت اوج سال ۹۹ است. ضمن آنکه در حال حاضر برخی سهام نصف آن قیمت‌ها هم نیست.

وی یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی بازار از تورم و بازارهای موازی کاهش سودآوری شرکت‌ها به دلیل افزایش بهای تمام شده آنها دانست و گفت: باید توجه داشت میزان سرمایه‌گذاری که در شرکت‌ها انجام می‌شود متناسب با سودآوری آنها نیست و اگر این روند ادامه پیدا کند، سرمایه‌گذاری جدیدی در این صنایع انجام نمی‌شود.

عشقی در زمینه شرایط حال حاضر بازار سرمایه به دلیل تنش های منطقه ای افزود: برای کاهش هیجانات ناشی از ناآرامی‌های سیاسی دامنه نوسان را محدود کردیم و این موضوع برای روز چهارشنبه هم تمدید شده است.

چرا بورس از بازار رقیب جاماند

وی با اشاره به اینکه معمولا بورس با یک فاصله‌ای از بازارهای موازی حرکت می‌کند. این فاصله ۶ ماه و حتی یک سال و دو سال است، اظهارداشت: سرمایه‌گذار در ذهن خود تحلیل می‌کند که ممکن است یک سری اتفاقات برای این شرکت رخ دهد. مجموع این عوامل باعث شده که بازار سرمایه از بازارهای رقیب جا بماند. در یکی از دوره‌ها با بالاترین نرخ‌های بهره بانکی مواجه هستیم. این اتفاق در دنیا نیز به این شکل است و یک لطمه‌ای به بازار وارد می‌کند. روند بلندمدت بازار نشان داده که این روند نمی تواند پایدار باشد. حتی دوره پنج ساله رکود در بازار سرمایه نیز داشتیم، اما در ادامه یک بازدهی سنگین از بورس مشاهده شد. وقتی بازدهی ۱۰ ساله را مقایسه می کنیم اصلا قابل مقایسه نیست.

واریز سود مرحله سوم سهام عدالت

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص واریز سود مرحله سوم سهام عدالت گفت:پرونده‌های تخلفاتی شرکت‌هایی که اسفند ماه سود سهام عدالت را پرداخت نکردند، در دست بررسی است. اغلب این شرکت‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. در دستور کار است که تا خرداد مرحله پایانی سود سهام عدالت پرداخت شود.

عشقی تصریح کرد: گواهی سپرده شمش را از طریق بورس کالا تعریف کردیم و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، گواهی سپرده شمش را از معادن طلا خریداری می‌کنند و افراد هم واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا را می‌خرند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های تولید کننده طلا خریداری شد. همچنین در این راستا هم خزانه بورس کالا افتتاح شد، گفت: این اتفاق به تولید طلا و ذخایر آن کمک از طرف دیگر، سرمایه‌های خرد را نیز جذب می‌کند. این موضوع یک سپر تورمی مطمئن برای سرمایه گذاران است که به جای اینکه پول خود را به بازارهای خودرو و مسکن ببرند، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

عشقی با بیان اینکه مهم‌ترین رسالتی که بازار سرمایه در حوزه نظارتی دارد، در حوزه بازار، نظارت بر ناشران و بازارها بوده است،افزود: سال گذشته انرژی زیادی صرف کردیم تا صفوف مجوز صفر شود. نظارت را هم شدیدتر کردیم تا تمام سفارش‌ها به محض ورود به سامانه بررسی شود. بحث تامین مالی نیز دیگر کار مهمی بود که با مراجعه به استان‌های مختلف آن را پیگیری کردیم. بسیاری از بنگاه های اقتصادی در استان‌ها و حتی برخی نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله شهرداری ها هیچ آشنایی با بازار سرمایه و ابزارهای تامین مالی از آن ندارند. بعد از هر مراجعه به استان‌ها، حداقل ۵۰ درخواست پذیرش یا تامین مالی جدید وارد ارکان شود. این فرایند ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ شرکت در مرحله پذیرش بورس و فرابورس هستند،افزود:  در حال بررسی درخواست‌ها هستیم. با توجه به شرایطی که نظام بانکی کشور دارد، در حال حاضر به این جمع بندی رسیده ایم که بهتر است شرکت‌ها برای تأمین مالی از بازار سرمایه و برای سرمایه در گردش از سیستم بانکی استفاده کنند.

عشقی تصریح کرد: اطلاعات مالی بیش از ۲ هزار شرکت دولتی و نهاد عمومی توسط وزارت اقتصاد در سامانه کدال بارگذاری شده است. سال گذشته برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان حرکاتی را آغاز کردیم. تمام فعالیت‌های برخی از این شرکت‌ها در بستر فشای مجازی است که برخی از آنها را پذیرش کردیم. یک استارت آپ آمد، معاملات خوبی داشت و پول عرضه اولیه را صرف توسعه کرد. آن سرمایه گذار به صورت موفق از شرکت خارج شد و الان دنبال می کنیم که برخی شرکت‌های اینچنینی نیز وارد بازار سرمایه شوند. در هیئت پذیرش، افرادی داریم که با این صنایع آشنا نیستند. در این راستا، ترکیب هیئت پذیرش را عوض کردیم. این هیئت پذیرش با فرایند آشنایی دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سال گذشته در حوزه‌های مختلف پذیرش دانش بنیان‌ها را داشتیم، گفت:برای ورود سایر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال به بازار سرمایه در نظر داریم شناسایی دارایی‌های نامشهود آنها در صورت‌های مالی به رسمیت شناخته شود که برای این کار ترکیب هیأت پذیرش را تغییر دادیم و افرادی که با این فرآیند آشنایی دارند در هیأت پذیرش حضور خواهند داشت.همچنین در تلاش هستیم که روند پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه سرعت بگیرد.

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

وی با تاکید براینکه اگر مشکلی در بازار سرمایه ایجاد شود، به سایر بخش‌های اقتصادی نیز سرایت خواهد کرد، گفت: اینکه سیاستی را در بانک مرکزی یا در سازمان برنامه و بودجه اتخاذ می‌کنیم، ابعاد آن بر ابزارهای مالی و بازار سرمایه را بسنجیم. اینها با یکدیگر مرتبط هستند و اگر مشکلی در بازار سرمایه ایجاد شود، به سایر بخش‌های اقتصادی نیز سرایت خواهد کرد. این‌طور نیست که این بخش یک جزیره کاملاً جدا باشد.

عشقی تاکید کرد:اگر مشکلی به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی در صندوق‌های درآمد ثابت و بورس ایجاد شود، دامن کل اقتصاد را خواهد گرفت.

آموزش سواد مالی از مدارس

عشقی افزود:آموزش سواد مالی را از مدارس شروع کردیم، این شاید خیلی زودبازده نباشه اما یک جرقه‌هایی در ذهن جوانان آینده کشور شکل می گیرد و به صورت همزمان در شهرهای مختلف آن را پیاده‌‎سازی خواهیم کرد. فرهنگ‌سازی در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در سال آینده نیز پیگیری می‌کنیم تا مشارکت مردم از طریق صندوق‌ها باشد.

بازگشت اعتماد به بازار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: مهم‌ترین موضوع در بازار سرمایه‌، اعتمادسازی است. باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا با عدم اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه و اتخاذ تصمیمات درست، این اعتماد به بازار سرمایه برگردد. جایی که مردم حضور داشته باشند، می‌توان کارهای بزرگی را رقم زد.

]]>
Wed, 17 Apr 2024 04:27:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3332 اخبار
دامنه نوسان از چهارشنبه 7 درصدی می‌شود https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3330 معاون نظارت سازمان بورس،گفت: اگر ریسک‌های سیستماتیک بازار تا روز چهارشبه برطرف شود، دامنه نوسان در روز چهارشنبه به حالت عادی قبل باز می‌گردد.


رضا عیوضلو، معاون نظارت سازمان بورس با بیان اینکه اگر ریسک‌های سیستماتیک بازار تا روز چهارشبه برطرف شود، دامنه نوسان در روز چهارشنبه به حالت عادی قبل باز می‌گردد و سازمان بورس با توجه به شرایط در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

 
]]>
Mon, 15 Apr 2024 05:43:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3330 اخبار
کارشناسان بازار سرمایه پاسخ می‌دهند؛ کاهش دامنه نوسان تصمیم درستی بود؟ https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3239 کاهش دامنه نوسان تصمیم درستی بود؟با توجه به حمله بامداد امروز ایران به مواضع رژیم صهیونستی، دامنه نوسان بازار سرمایه به مدت سه روز محدود شده است. آیا کاهش دامنه نوسان تصمیم درستی بود؟ این تصمیم تا چه حد می‌تواند به نفع بازار باشد؟
شاهین احمدی مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان در پاسخ به این سوال که «آیا کاهش دامنه نوسان تصمیم درستی بود؟»، به شهر بورس گفت: این تصمیم، تصمیم خوبی به نظر می‌رسد؛ زیرا بسیاری از شرکت ها که حتی خارج از بازار سرمایه هستند، نقدینگی و سرمایه در گردش خود را به صورت روزانه در صندوق های درآمد ثابت ذخیره می کنند و بستن بورس به مدیریت نقدینگی این شرکت ها لطمه بدی خواهد زد.

وی ادامه داد: محدود کردن دامنه نوسان باعث می‌شود تا زمان برطرف شدن شرایط ریسک های ژئوپولیتیکی و جنگی، بازار رفتار محدود شده‌ای داشته باشد تا ان‌شاءالله با بر طرف شدن ریسک ها بتوانیم شاهد از سرگیری معاملات طبق روال سابق باشیم.

احمدی به تشریح وضعیت کلی بازار سرمایه پرداخت و یادآور شد: به نظر می‌رسد این اقدامی که در جهت افزایش نرخ دلار نیمایی انجام شد، اقدامی است که می تواند به تدریج شرکت های صادراتی را با افزایش سودآوری روبه‌رو کند و برآیند کلی بازار را می توان متعادل و رو به بالا ارزیابی کرد.

بورس باید تعطیل می‌شد

ویدا مهاجر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با شهر بورس، با بیان اینکه کاهش دامنه نوسان تصمیم خوبی برای شرایط فعلی بازار نبود، گفت: قیمت پایانی روز گذشته در بسیاری از نمادهای بازار روی همان یک درصد منفی مشاهده می شود و این امر باعث شد امروز صف های فروشی سنگینی را تجربه کنیم.

وی در ادامه با یادآوری اینکه پیش‌تر ثابت شده است که کاهش دامنه نوسان به‌صورت موقتی می تواند پاسخگو باشد، افزود: کاهش دامنه نوسان نمی‌تواند هیجان و تنش بازار را کم کند و نمی‌توانیم یک تجربه را برای تمام ساختارهای بازار تعمیم بدهیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با ضعیف خواندن عملکرد سازمان بورس، گفت: من به شخصه به دنبال تعطیلی بازار در چند روز آینده بودم که می توانست شرایط بهتری را رقم بزند.

]]>
Mon, 15 Apr 2024 04:54:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3239 اخبار
بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه در راه است https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3235 مدیرعامل سرمایه گذاری تجاری شستان از طی مرحله ارزش‌گذاری و عرضه اولیه با مساعد شدن شرایط بازار خبر داد و گفت: طبق براوردها شستان بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه خواهد بود.
 

داود عباسی مدیرعامل سرمایه گذاری تجاری شستان با بیان اینکه شستان به عنوان یکی از هلدینگ های چندرشته ای سال ها خارج از بورس در حال فعالیت است، گفت: اغلب هلدینگ های مشابه در بازار سرمایه فعال هستند و استفاده حداکثری از ابزارهای این بازار دارند. سال 1401 سهام یکی از شرکت های تابعه عرضه اولیه شد و اکنون در فرابورس در حال معامله است. سهام دو شرکت دیگر نیز در برنامه عرضه برای سال جاری قرار گرفته اند.

وی افزود: یکی از مهمترین برنامه ها عرضه شستان در بازار سرمایه است که علاوه بر تامین منابع مالی عظیم برای پیشبرد پروژه ها به متنوع سازی سبد سرمایه گذاری کمک خواهد کرد. از طرفی منجر به شفافیت مالی و اعتبار در بازار به عنوان هلدینگ چند رشته ای مالی و دسترسی به انواع روش های مالی مبتنی بر بازار سرمایه از جمله امکان تاسیس صندوق ها، تامین سرمایه و چاپ اوراق به عنوان یک نهاد مالی می شود. 

این مقام مسئول ادامه داد: شستان خرداد سال گذشته تبدیل به سهامی عام و مرداد ماه به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس پذیرفته و بهمن ماه در بازار دوم بورس درج نماد شد. این شرکت اکنون در مرحله ارزش‌گذاری قرار دارد و با مساعد شدن شرایط بازار به زودی عرضه اولیه می شود. با توجه به براوردها از ارزش گذاری شستان، احتمالاً بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه رقم خواهد خورد.

به گفته عباسی، هلدینگ شستان با فعالیت در عرصه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی ساختمانی و صنعت ساختمان سازی، نیرو، انرژی، مالی، تجاری و بازرگانی به عنوان یکی از شرکت‌های چند رشته‌ای بزرگ اقتصادی مطرح شده و با توجه به چشم انداز و ماموریتی که تعریف کرده در پی تبدیل به یکی از ۵ شرکت بزرگ اقتصادی حاضر در بازار سرمایه در آینده نه چندان دور است.

وی باتوجه به اقتصاد مبتنی بر ذخایر طبیعی بویژه نفت و گاز، توضیح داد: پتروشیمی بخش مهمی از صنعت را تشکیل می دهد و طبیعی است که شرکت سرمایه گذاری در مقیاس شستان به دنبال صنایع ارزآور با توان ایجاد درآمد پایدار و هنگفت باشد. در نتیجه به صورت جدی سرمایه گذاری در صنعت ارزآور پتروشیمی دنبال می شود. در این حوزه به زنجیره ارزش و سبد متنوع محصولات توجه ویژه ای شده تا حداقل سود پایدار تضمین شود.

مدیرعامل شستان اضافه کرد: در سبد سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی انواع محصولات تولیدی از جمله انواع پلیمرها، متانول، ال پی جی و گورگرد مشاهده می شود که درآمد ارزی بیش از یک میلیارد دلاری را به همراه داشت. علاوه بر آن با سرمایه گذاری در طرح های زیرساختی و یوتیلیتی مهمی همانند دماوند انرژی عسلویه، توسعه پتروشیمی مکران و نیز پلی پروپیلن سپهر، نیاز شرکت ها به آب، برق، بخار و هوا را رفع و با توسعه مخازن ذخیره سازی محصولات در عسلویه و مکران، ریسک انبارش را مدیریت کرده است و با شراکت در طرح های توسعه بندرگاهی و توسعه بازرگانی خارجی، سهولت صادرات را تضمین کرده است.

عباسی: با توجه به برنامه های اخیر بویژه مولد سازی دارایی ها و متنوع سازی سبد سرمایه گذاری و با بهره برداری پروژه های در حال ساخت، چشم انداز اقتصادی را روشنی پیش بینی کرد که می تواند عرضه اولیه سهام شستان را به یکی از عرضه های موفق بازار سرمایه تبدیل کند. در کنار توسعه پتروشیمی محور از سال گذشته به حوزه ساختمانی (با تملک حدود 15 هزار میلیارد تومان املاک شرکت) و معدنی نیز توجه ویژه شده است. خبرهای اقتصادی خوشی همانند تغییر کاربری بخشی از اراضی و خرید سهام شرکت های صنعتی با بازدهی بالا و مشارکت در پروژه های معدنی در آستانه عرضه سهام روی داده است. 

]]>
Sat, 13 Apr 2024 03:59:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3235 اخبار
اوراق مرابحه شرکت سولیکو کاله پذیره‌نویسی می‌شود https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3320 اوراق مرابحه شرکت سولیکو کاله(سهامی خاص) از روز شنبه مورخ ۱۴۰۳.۰۱.۲۵ به مدت سه روز کاری از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیره نویسی می شود.

بورس۲۴ : بنا بر اطلاعیه منتشر شده توسط فرابورس، اوراق مرابحه شرکت سولیکو کاله(سهامی خاص) از روز شنبه مورخ ۱۴۰۳.۰۱.۲۵ به مدت سه روز کاری از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیره نویسی می شود. این اوراق با مبلغ کل اوراق ۶۰۰۰ میلیارد ریال، دوره سررسید ۴۸ ماهه، با نرخ سود ۲۳٪ سالانه و با پرداخت ۳ ماه یک بار می باشد.]]>
Tue, 09 Apr 2024 06:03:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3320 اخبار
246 قطعه شمش یک کیلویی در اولین حراج سال معامله شد https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3232 اولین حراج شمش طلا در سال جاری با معامله ۲۴۶ قطعه شمش یک کیلوگرم به ارزش بیش از ۱.۱ هزار میلیارد تومان برگزار شد.
اولین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا و شانزدهمین دور این رویه، دیروز برگزار و طی آن 246  قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی با عیار 995 به ارزش بیش از 1.1 هزار میلیارد تومان معامله شد.

براساس این گزارش، طی دو عرضه عمده و خرد 272 قطعه شمش طلا از سوی صادرکنندگان عرضه و با میانگین قیمت 4.7 میلیارد تومانی، فروخته شد.

طی 16 حراج در مرکز مبادله ارز و طلا دو هزار و 85  کیلو شمش به فروش رسیده و قرار است هفته آینده انواع سکه عرضه گسترده شود.

]]>
Mon, 08 Apr 2024 09:07:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3232
نخستین خزانه غیر بانکی طلا در بورس کالا آغاز بکار کرد https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3229 با آغاز بکار نخستین خزانه غیر بانکی طلا در بازار سرمایه، حجم موجودی طلا در خزانه های بورس کالا از ۶ تن عبور کرد.
نخستین خزانه غیربانکی طلا در بازار سرمایه روز گذشته آغاز بکار کرد تا حجم موجودی طلا در خزانه های بورس کالای ایران از ۶ تن عبور کند.

بر اساس این گزارش، اکنون با فعالیت صندوق های سرمایه گذاری طلا، قراردادهای آتی، آپشن و گواهی سپرده کالایی، زنجیره ای از ابزارهای مالی مبتنی بر طلا در بورس کالا در اختیار سرمایه گذاران قرار دارد و نیم میلیون نفر بطور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق صندوق های طلا در بازار گواهی سپرده شمش طلا مشارکت دارند.

از آغاز این بازار تا کنون حدود ۴.۵ تن طلا به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان در بازار رسمی شمش طلا معامله شده و علاوه بر هموار شدن مسیر رشد تولید و توسعه فعالیت های معادن طلا، بازاری امن برای سرمایه گذاری خرد و بدون وجود ریسک های سنتی بازار طلا برای مردم تشکیل شده است.

]]>
Mon, 08 Apr 2024 08:22:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3229 اخبار
کانی کربن طبس در نوبت عرضه اولیه ایستاد https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3228 شرکت کانی کربن طبس با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی در بازار دو معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.
 

براساس اطلاعیه منتشر شده توسط فرابورس؛ شرکت کانی کربن طبس پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۷ اسفند با نماد "کربن" در گروه استخراج زغال سنگ به عنوان دویست و نهمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد. 

]]>
Sat, 06 Apr 2024 06:49:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3228 اخبار
تکلیف جاماندگان سهام عدالت چه خواهد شد؟ https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3226 سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص سرانجام تخصیص سهام عدالت به جاماندگان، گفت: ما از عبارت نومشمولان در مصوبات استفاده کردیم که فراتر از جاماندگان دهه 80 باشد و از سال گذشته اصرار داشتیم که مساله نومشمولان در دولت به تصویب برسد که متاسفانه یک مانع حقوقی پیش آمد اما امیدواریم این مسأله در ماه های ابتدایی امسال حل شود که در اینصورت هم تحت پوششین نهادهای حمایتی و هم جاماندگان از دهه 1380 را شامل خواهد شد.
 
سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در اولین نشست خبری خود در سال 1403 ضمن محکومیت حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در دمشق و شهادت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عنوان کرد: تورم در دهه 1390 از حدود 25 درصد به بالای 45 درصد رسیده بوده و پایدار شده بود و در بسیاری از فصول سال در نیمه دوم دهه 1390 شاهد رشدهای پایین اقتصادی بودیم.

وی افزود: در چنین شرایطی دولت سیزدهم تلاش کرد بخشی از عوارض عملکرد دولت سابق در اقتصاد را بهبود بخشد. بهبود کسب‌وکار، افزایش سرمایه‌گذاری، پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و ارائه مشوق‌های مالیاتی موجب شد زمینه مشارکت در اقتصاد فراهم شود. سال گذشته بسته مشخصی برای رونق تولید و مهار تورم را داشتیم

وزیر اقتصاد در تشریح عملکرد دولت در زمینه مهار تورم و رشد تولید، گفت: رشد اقتصادی کشور نه‌تنها متوقف نشد و به رشد مثبت ادامه داد؛ بهبود فضای کسب‌وکار، هدایت اعتبارات به بخش‌های مولد اقتصادی و غیره منجر به این شد که در 9ماهه سال گذشته، رشد اقتصادی با احتساب نفت 6.7 درصد و بدون نفت 4 درصد مثبت باشد. مجموعاً در دو سال دولت سیزدهم رشد 12.6درصدی بوده است.

خاندوزی با بیان اینکه روزهای ابتدایی امسال شاهد بودیم برخی اظهارنظرها سعی می‌کرد روند رشد مثبت 9 فصل اخیر را زیر سؤال ببرد،افزود: البته بخش زیادی از نظرات کارشناسان کنار ذکر نقاط ضعف، این بود که رشد اقتصادی از نقاط قوت محسوب می‌شود. ادعا شد؛ "افزایش رشد اقتصادی بر اثر افزایش رشد قیمت نفت است."، در حالی که ما درباره میزان حجم تولید سخن می‌گوییم، این ادعا بی‌پایه است و میانگین نفت در سال گذشته کمتر از سال قبل هم بوده است.

وی اظهار داشت: انتظار کارشناسان این است که نرخ رشد اقتصادی سال 1402 بیش از سال 1401 باشد و این رشد هم باکیفیت خواهد بود، هم‌چنین نرخ بیکاری کاهش یافته و این نرخ در سال گذشته 8.1 درصد بوده و مشارکت در کار هم افزایش داشته است، هم‌چنین شاخص‌های سرمایه‌گذاری سال گذشته هم مؤید کیفیت رشد اقتصادی است، این نشان می‌دهد که اقتصاد ایران رشد واقعی را تجربه می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: آمارهای سرمایه‌گذاری خارجی نیز مؤید رشد است و سال گذشته رکورد جذب سرمایه‌گذاری واقعی شکسته شد و 318 طرح و پروژه با ارزش 5.5 میلیارد دلار ثبت رسمی شد.

خاندوزی در ادامه تشریح اقدامات دولت در مهار تورم گفت: در این زمینه اقداماتی در سطح کلان و خرد داشتیم که ثمره این منجر شد که طبق گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده که در فروردین 1402 به بیش از 55 درصد رسیده بود در اسفند به 32 درصد رسید . تورم سالانه هم از عدد 45 درصد به 40 درصد هم رسید و البته این کاهش مطلوب دولت نیست و ما در زمینه استمرار کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: در دوساله‌ی دولت، تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده از 43.9 درصد در شهریورماه 1400 به 32.2 در اسفند سال گذشته رسیده است. هم‌چنین تورم خوراکی‌ها کاهش 19 درصدی داشته و در اسفند سال گذشته به 41 درصد رسیده است

خاندوزی با اشاره به اینکه نرخ رشد نقدینگی در سال 1400 به 47 درصد رسیده بود و این نرخ در پایان سال گذشته به 25.6 درصد کاهش یافت،ادامه داد: نرخ ارز و رشد نقدینگی برای کنترل تورم موثر است و امسال هم کنترل رشد نقدینگی ادامه خواهد یافت

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تورم تولیدکننده از فروردین تا بهمن‌ماه سال گذشته از 40.6 به 28 درصد رسیده است؛ این شاخص در بهار 1400 به عدد 103 درصد رسیده بود.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای تحقق شعار سال خاطرنشان کرد: بسته اقتصادی سال 1403 در هفته‌های آینده ابلاغ خواهد شد. توسعه فرهنگ کارآفرینی، بهبود فضای کسب و کار، اعطای مشوق‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، مشارکت بیشتر بخش‌های خصوصی و تعاونی، تأمین مالی از روش‌های مختلف و استفاده از ظرفیت سرمایه، کاهش تصدی‌های دولت در امور اقتصادی، تسریع فرآیند واگذاری شرکت‌ها و تقویت نظارت دولت در اقتصاد، از جمله راهبردهای دولت برای امسال و شعار سال خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای مشارکت دادن مردم در جهش تولید و اقتصاد، عنوان کرد: ما در دو سطح اقدامات را انجام خواهیم داد؛ اول نقش مردم در تولید و مدیریت اقتصاد و سپس نقش مردم در نظارت عملکرد اقتصادی است. ما در دوسال گذشته تلاش کردیم با شفافیت بیشتر در شرکت‌های دولتی مردم ناظر عملکرد اقتصادی باشند و این روند را ادامه خواهیم داد. همچنین برای حضور مردم در عرصه تولید و اقتصاد برنامه‌ریزی انجام شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای ساعت کاری ادارات برای مدیریت انرژی و اینکه تعطیلی دو روزه پایان هفته شامل همه کارمندان است؟ گفت: چون هنوز قانون درخصوص تعطیلات ابلاغ نشده، نمی‌توان اظهار نظر داشت و رویکرد ما اجرای قوانین است و بعد از ابلاغ قابل بحث خواهد بود. درباره کاهش ساعت کاری مصوبه‌ای در دستورکار دولت نیست و اگر پیشنهادی به دولت برسد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خاندوزی تصریح کرد:  سال 1402 در شرایطی یه پایان رسید که بانک مرکزی توانست ارز بیشتری را تجهیز کند و درآمدهای ارزی محصولاتی که قیمت‌های بین‌المللی آن کاهش یافته بود، تخصیص و تامین ارز کالاهای وارداتی در سال گذشته بهتر از 1401 انجام شد. امسال تقاضای ارز مدیریت خواهد شد و افزایش میزان انگیزه صادرکنندگان غیرنفتی برای بازگرداندن ارز به کشور در دستورکار است.

وی با اشاره به اینکه رییس‌جمهور در اولین هفته امسال، جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را با موضوع شعار سال برگزار کردند که بتوانیم مانند سال قبل،  یک بسته‌ی مورد اجماع دستگاه‌ها تدوین شود و آن مبنای نظارت‌های فصلی شود، افزود: سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و صمت و هم‌چنین سایر وزارتخانه‌های تولیدی پیشنهادات خود را برای این بسته در این هفته نهایی می‌کنند و امیدواریم هفته آینده اولین ویرایش تلفیقی امسال را ارائه کنیم تا این بسته را فروردین‌ماه ابلاغ کنیم و دستورکار قرار بگیرد. محورهای این بسته نیز بعد از نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره میزان تبادلات تجاری کشور و هم‌چنین سرانجام واگذاری استقلال و پرسپولیس، اظهار داشت: مجموع صادرات کشور در سال گذشته حدود 86 میلیارد دلار و مجموع واردات با احتساب واردات شمش طلا که سال‌های قبل نبود، مجموعا 66 میلیارد دلار بوده است. مجموع صادرات و واردات نسبت به سال 1401 افزایش 2 درصدی را دارد. حدود 2 میلیارد دلار برای واردات شمشم طلا در سال گذشته ثبت شده، در واقع حاکی از بازگشت ارز حاصل از صادرات است. بیشترین صادرات ما به چین، عراق،امارات، ترکیه و هند بوده است. بیشترین کالاهای وارداتی از امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند انجام شده و سهم این کشورها از واردات کشور معادل 76 درصد بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: با توجه به اینکه مصوبه پیشین واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مورد تایید هیئت واگذاری قرار نگرفت، منتظریم تشریفات قانونی مربوط به واگذاری این باشگاه‌ها به شرکت‌های تابعه بانک‌های غیردولتی انجام شود تا ببینیم چه شرکت و بانک‌هایی درخواست خرید این باشگاه‌ها را دارند و بعد از آن اهلیّت و شرایط قانونی بررسی می‌شود و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خاندوزی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سال 1402 با بیش از 36 درصد افزایش ترانزیت توانستیم 17 میلیون تن ترانزیت داشته باشیم که رشد بالایی نسبت به سال‌های قبل دارد.

وی درباره سرانجام تخصیص سهام عدالت به جاماندگان گفت: ما از عبارت نومشمولان در مصوبات استفاده کردیم که فراتر از جاماندگان دهه 80 باشد و از سال گذشته اصرار داشتیم که مساله نومشمولان در دولت به تصویب برسد که متاسفانه یک مانع حقوقی پیش آمد اما امیدواریم این مسأله در ماه های ابتدایی امسال حل شود که در اینصورت هم تحت پوششین نهادهای حمایتی و هم جاماندگان از دهه 1380 را شامل خواهد شد.
 
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی دیگری درباره برنامه‌های قوه مجریه برای دخالت دادن بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی، عنوان کرد: در سال‌های گذشته ما همواره با 2 نگاه حدی در خصوص بخش خصوصی و دولتی مواجه بوده‌ایم؛ یک نگاه هیچ نقش و جایگاهی برای بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی قائل نبوده و یک نگاه نیز معتقد به این بوده که تمام فعالیت‌های دولتی باید از عرصه اقتصاد پاک شود.

خاندوزی ادامه داد: ما در این سال‌ها ثمرات هر 2 نگاه را مشاهده کرده‌ایم و باید از مجادلات «دولتی‌سازی» و « خصوصی‌سازی» عبور کنیم. در واقع نباید با عناوینی مجدد شاهد واگذاری‌های بی قید و شرط نقش استراتژیک دولت به گروه‌های ذی نفوذ سیاسی باشیم. البته دولت باید با چارچوب گذاری به سمت رقابت سازی بخش خصوصی توانمند حرکت کند.

وی اضافه کرد: در این زمینه امسال حتما با واگذاری‌های مندرج در بودجه به بخش خصوصی توانمند، مولد سازی دارائی‌های راکد ، نقش‌دهی به شرکت‌های تعاونی شهرستانی و خروج دولت از مداخلات در شرکت‌هایی که بخش اندکی از سهام را دارد به سمت افزایش و ارتقا نقش مردم در اقتصاد حرکت خواهیم کرد‌.

سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز عنوان کرد: بیشترین میزان پروژه‌هایی که توسط سرمایه‌گذار خارجی تأمین مالی می‌شود، پروژه‌های صنعتی است اما تا زمانی که این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسند، اثر آن در بخش تولید مشخص نمی‌شود ولی از همین ابتدا اثراتی که بر کاهش نرخ بیکاری و افزایش تشکیل سرمایه رخ داده است و به وضوح شاهد آن هستیم.

خاندوزی افزود: مسیر سرمایه‌گذاری خارجی که در سال 1401 معادل 4 میلبارد دلار و در سال 1402 که 5.5 میلیارد دلار بود، نشان می‌دهد در ترکیب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، فارغ از تحریم‌های آمریکا، در حال ایجاد فضای پایدار برای جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم که این برای اقتصاد ایران نویدبخش است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون واردات خودرو و تنظیم این بازار و تأمین ارز واردات خودرو، بیان کرد: بر اساس اطلاعات وزارت صمت در سال گذشته 17 هزار و ‌30 خودرو وارد گمرکات و 11 هزار و 300 دستگاه ترخیص و نیمی از آنها پلاک شد 20 هزار خودرو هم در مرحله ورود به گمرکات کشور در ایام پیش رو هستند و مراحل ترخیص به سرعت انجام می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت ،افزود: در زمینه تأمین ارز واردات خودرو هم نیاز بود با توجه به اینکه لازم است سقف سهمیه ارزی واردات خودرو از کل تخصیص ارز ثبت سفارش شده‌ها طی تفاهمنامه‌ای میان صمت و بانک مرکزی مشخص شود، لذا میزان تامین ارز آن بعد از امضای این توافقنامه از سوی وزارت صمت اعلام خواهد شد.

خاندوزی درباره بازار سرمایه گفت: یکی از بهترین نهادها برای تحقق مشارکت آحاد مردم در اقتصاد و تامین مالی، بازار سرمایه است؛ در این نهاد پر ظرفیت چند دستور کار اولویت‌دار داریم. نخست فرآیند تشکیل شرکت پروژه سهامی عام را افزایش دهیم در سال گذشته برای شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان سرمایه‌های خوبی از بازار سرمایه جذب شد و امسال برنامه داریم که این ارقام را افزایش دهیم.

وی افزود: اولویت دوم ما استفاده از ظرفیت سکوهای تامین مالی جمعی است که تا قبل از این با مشکلات مقرراتی مواجه بودند اما در سال گذشته طرحی را تهیه کردیم که کمک بسیار خوبی از سوی کمیسیون ارزی بانک مرکزی انجام شد که تا سقف 50 میلیون دلار تامین مالی از طریق این سکوها انجام شود. محقق شدن این ظرفیت‌ها در بازار سرمایه دارای پیش شرطی است که تصمیم گیری منفی در بازار سرمایه اتفاق نیفتد که انتظارات منفی در سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به حداقل برسد و بتوانیم شاهد مشارکت حداکثری سرمایه‌گذاران باشیم.
 ]]>
Tue, 02 Apr 2024 10:19:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3226 اخبار
سرمایه گذاری سلیم در صف عرضه اولیه ایستاد https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3225 شرکت سرمایه‌گذاری سلیم با سرمایه ۳۱۲.۶ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۰ درصدی سهام بایستد.
 

سرمایه‌گذاری سلیم پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۷ اسفند با نماد "سلیم" در گروه سرمایه‌گذاری‌ها به عنوان دویست و یازدهمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۰ درصدی سهام بایستد.

]]>
Tue, 02 Apr 2024 06:27:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/04/news3225 اخبار
رئیس سازمان بورس تشریح کرد: ظرفیت‌ها و فرصت‌های نهفته بازار سرمایه برای تحقق شعار سال 1403 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3223

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر ظرفیت، توان بالا و آمادگی بازار سرمایه کشور برای پیگیری و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری، برخی از مهمترین ظرفیت‌ها و فرصت‌های نهفته بازار سرمایه را تشریح کرد.


مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، به انتخاب هوشمندانه شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر حکیم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: شعار امسال هم راستا با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و شعارهای سال‌های گذشته ولی با تاکید و تکیه مضاعف بر توان مردمی کشور تعیین شد.

وی، با تاکید بر ظرفیت، توان بالا و آمادگی بازار سرمایه کشور برای پیگیری و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، برخی از مهمترین ظرفیت‌ها و فرصت‌های بازار سرمایه و راهکارهای عملی برای جلب مشارکت و جذب سرمایه مردم که توجه ویژه به آن‌ها چه از سوی سیاستگذاران و چه از سوی عموم مردم، راهگشای بسیاری از مشکلات صنایع بوده و منجر به جهش تولید و رشد اقتصادی نیز خواهد شد را تشریح کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ظرفیت تامین منابع مالی و تشکیل سرمایه مورد نیاز صنایع برای پیشبرد و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای با استفاده از ابزارهای تامین مالی موجود در بازار سرمایه از قبیل انتشار صکوک، افزایش سرمایه، تامین مالی جمعی و یا تشکیل شرکت سهامی عام پروژه (در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۷۰ همت بوده است) را از جمله ظرفیت‌های بازار سرمایه ذکر کرد و توضیح داد: عرضه اولیه شرکت‌های سودآور و کم ریسک با تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان یکی دیگر از فرصت‌های این بازار است. به عنوان مثال؛ در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ شرکت جدید وارد بازار سرمایه شد.

عشقی، همچنین افزایش میزان سهام شناور بنگاه‌های اقتصادی موفق پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در جذب منابع غیرمولد و خرد مردم با ذائقه و توان ریسک‌پذیری مختلف (از صندوق‌های تضمین اصل و درآمد ثابت تا صندوق‌های سهامی و اهرمی که عمدتا در سال‌های گذشته با ابتکار عمل سازمان بورس و نهادهای مالی طراحی و راه‌اندازی شده‌اند) را از دیگر ظرفیت‌های بازار سرمایه برشمرد.

وی در ادامه به الزامات و پیش‌نیازهایی که رعایت آن‌ها از سوی سیاستگذاران و متولیان منجر به توفیق در تحقق شعار سال چه در بخش جلب «مشارکت مردم» و چه در بخش «جهش تولید» می‌شود، پرداخت و تصریح کرد: افزایش شفافیت و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری متغیرهای اقتصادی و عوامل موثر بر صنایع به منظور صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران، افزایش اعتماد عمومی به نظام سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد انگیزه برای هدایت سرمایه به سمت پروژه‌های تولیدی، خروج از بخشی‌نگری توسط دستگاه‌های ذیربط در اقتصاد کشور و اتخاذ تصمیمات به‌صورت هماهنگ و فرابخشی به منظور افزایش اثربخشی و کاهش عوارض تصمیمات یک بخش بر سایر بخش‌ها، معرفی فرصت‌ها و ارتقاء مشوق‌های سرمایه‌گذاری عمومی به‌خصوص در پروژه‌های پیشران و دانش‌بنیان دارای صرفه اقتصادی، ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه و افزایش آگاهی مردم نسبت به منافع بلندمدت سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی و تأثیر مثبت آن بر توسعه و رشد اقتصادی کشور و افزایش نظارت بر کسب‌وکارهای غیررسمی و فرار مالیاتی در بازارهای خارج از بورس از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

]]>
Tue, 26 Mar 2024 07:18:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3223 اخبار
سود سهام عدالت 1403 چه زمانی واریز می شود؟ https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3222 در حالی که تنها چند روز از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۲ می‌گذرد، زمزمه‌هایی مبنی بر مرحله جدید واریز سود سهام عدالت در خرداد ۱۴۰۳ شنیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر، طی دو مرحله در آذر و اسفند ۱۴۰۲ به حساب دارندگاه سهام عدالت واریز شد. در مرحله نخست دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، دارندگان سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و دارندگان سبد سهام یک میلیون تومانی مبلغ یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند. در مرحله دوم مبلغ سود حدود ۳۰ درصد کاهش یافت و سهامداران به ترتیب ۴۴۶، ۴۸۲ و ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند.

همچنین در روزهای پایانی سال گذشته سود سهام عدالت متوفیان نیز برای وراث آنها واریز شد. البته در روزهای گذشته گروهی از وراث که پششتر کارهای مربوطه برای انتقال سهام عدالت متوفی خود را انجام داده‌اند مدعی شدند که سود سهام عدالت فرد متوفی به حساب آنها واریز نشده که بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، احتمالاً این افراد کارهای مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق پیشخوان دولت انجام داده‌اند، در حالیکه باید از طریق کارگزاری‌ها و شعب منتخب چند بانک که پیشتر اعلام شده است اقدام می‌کردند.

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص وراثی که سود سهام عدالت به حساب آنها واریز نشده است، به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: مراجعی که برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام شد ۴۴ کارگزاری منتخب و شعب منتخب ۴ بانک بوده و بحث دفاتر پیشخوان مطرح نبود. جلساتی با قوه قضائیه در رابطه با دفاتر پیشخوان دولت داریم تا قوه قضائیه اطلاعات افراد را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بدهد و سپس ما نیز کار تقسیم و بعد پرداخت سود سهام را داشته باشیم.

به گفته باغستانی، سود سهام عدالت وراث و همچنین سود سهام عدالت افرادی که به یکی از دلایل شش‌گانه در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هیچ دریافتی نداشتند، در صورت رفع مشکلات و موانع مشخص شده، در مرحله بعدی واریز سود سهام عدالت به حساب آنان واریز خواهد شد. دلایل شش‌گانه‌ای که برای عدم واریز سود سهام عدالت عنوان شده شامل درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی است.

بیشتربخوانید: خبر مهم برای نومشمولان سهام عدالت

مرحله بعدی واریز سود سهام عدالت چه زمانی است؟
تابستان سال گذشته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس وعده داد که زمان پرداخت سود نقدی همه سهامداران از جمله سهام عدالت به چهار ماه کاهش می‌یابد. عشقی در خصوص علت کوتاه شدن بازه زمانی واریز سود سهام عدالت اعلام کرد که زمان‌بر شدن پرداخت این سودها تا بازه زمانی حتی یکساله، موجب کاهش ارزش آن می‌شد که به ضرر سهامداران بود. مدتی بعد در تیرماه ۱۴۰۲ مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز در مورد زمان واریز سود سهام عدالت گفت: با توجه به الزامات ۴ ماهه شدن مهلت پرداخت سود سهام اگر شرکت‌ها به این الزامات عمل کنند امیدواریم که بتوانیم امسال سود سهام عدالت را زودتر پرداخت کنیم.

با وجود وعده‌هایی که در خصوص سه مرحله‌ای شدن سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۲ داده شد، در نهایت سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر، همچون سال‌های پیشین در دو مرحله به حساب سهامداران واریز شد. اما صحبت‌های اخیر مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باعث ایجاد شائبه‌هایی در خصوص احتمال واریز سود مرحله سومشده است.

باغستانی به تازگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: زمانی که ۸ شرکت سود سهام خود را واریز کنند و اطلاعات هم از قوه قضائیه دریافت شود این سودها همراه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت برای وراث واریز خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

برخی از سخنان باغستانی این برداشت را کرده‌اند که سود سهام عدالت منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، سه مرحله‌ای است و قرار است تمامی سهامداران یک مرحله سود دیگر را دریافت کنند. با این وجود به نظر می‌رسد آنچه که باغستانی از آن به عنوان مرحله سود سود سهام عدالت یاد کرده، در واقع تنها مختص به سود سهام عدالت افرادی است که در اسفندماه موفق به دریافت سود خود نشده‌اند. پیشتر در سال ۱۴۰۱ نیز افرادی که سود سهام عدالت خود را به طور کامل در پایان سال ۱۴۰۰ دریافت نکرده بودند، در مردادماه آن سال باقیمانده سود را دریافت کردند و به نظر می‌رسد امسال نیز قرار است در مرحله سوم با همه سهامداران تسویه حساب شود. ایسنا زمان واریز این سود را خردادماه اعلام کرده است.]]>
Mon, 25 Mar 2024 07:58:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3222 اخبار
رشد ۳۲۳ درصدی تامین مالی شرکت‌های کوچک از بازار سهام در سال ۱۴۰۲ https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3221

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران به رشد ۳۲۳ درصدی تامین مالی شرکت‌های کوچک از بورس در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد با تسهیلاتی که قرار است بورس در نظر بگیرد و زمینه افزایش سقف تسهیلات را فراهم کند، این بازار بتواند در سال ۱۴۰۳ به عنوان ابزاری کارآمد برای شرکت‌های کوچک و متوسط تلقی شود.

فرشید شکرخدایی رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران به آمار تامین مالی شرکت‌های دولتی و شرکت‌های کوچک و متوسط از بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: طبق آمار موجود تامین مالی دولتی از طریق صکوک تا بهمن ماه ۱۴۰۲ رقمی حدود ۲۰۸ همت بود، انتشار این اوراق برای شهرداری‌ها پنج همت و شرکت‌ها ۵۲ همت بوده است.
 
وی اظهار داشت: ۵۳ درصد از این رقم اوراق منتشر شده متعلق به اوراق مرابحه، ۲۸ درصد اوراق اجازه، ۱۲ درصد اوراق سلف و هفت درصد مربوط به اوراق گام بوده است.
 
شکرخدایی ادامه داد: از ۲۰۸ همت اوراقی که برای دولت منتشر شد، ۵۹ درصد مربوط به اوراق مرابحه عام و ۴۱ درصد هم متعلق به اسناد خرانه اسلامی بوده است.
 
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مجموعه انتشار اوراق صکوک اجازه و مرابحه ۸۱ درصد بوده است، افزود: این آمار نشان از آن دارد که اکثر انتشار اوراق‌ها در بخش خصوصی مربوط به اوراق اجاره و مرابحه بوده است.
 
میزان تامین مالی شرکت‌های SMe در بورس
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شرکت‌های متوسط و کوچک چه میزان تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشتند، به سنا گفت: اگر در کشور تامین مالی جمعی به عنوان راهکاری برای تامین مالی شرکت‌های کوچک تلقی شود، بنابراین می‌توان گفت که در سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۶۲۴ میلیارد تومان تامین مالی از طریق کرادفاندینگ‌ها انجام شد.
 
شکرخدایی اظهار داشت: این رقم در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به ۲هزار و ۶۵۱ میلیارد تومان رسید که این عدد نشان دهنده رشد ۳۲۳ درصدی تامین مالی جمعی در سال ۱۴۰۲ بوده است.
 
رشد چشمگیر سکوهای تامین مالی جمعی
 
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران به رشد چشمگیر سکوهای تامین مالی جمعی اشاره کرد و به سنا اعلام کرد: به ترتیب صنایعی مانند ماشین‌آلات و تجهیزات با رقم ۵۰۵ میلیارد تومان، محصولات شیمیایی با عدد ۳۴۸ میلیارد تومان، محصولات دارویی با رقم ۲۲۸ میلیارد تومان، عمده فروشی با ۲۶۰ میلیارد تومان و خودرو و ساخت قطعات با ۲۱۸میلیارد تومان بیشترین جذب سرمایه را از روش تامین مالی جمعی داشتند.
 
وی به روند رو به رشد بازار تامین مالی جمعی اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد با تسهیلاتی که قرار است بورس در نظر بگیرد و زمینه افزایش سقف تسهیلات را فراهم کند، این بازار در سال ۱۴۰۳ به عنوان ابزاری کارآمد برای شرکت‌های کوچک و متوسط تلقی شود.
 
مشکلات شرکت‌های کوچک و متوسط در تامین مالی
 
شکرخدایی با تاکید بر مشکلات حاکم در شرکت‌های کوچک و متوسط در تامین مالی اعلام کرد: مهمترین مشکل در این زمینه مربوط به موضوع شفافیت و نیز حاکمیت شرکتی است.
 
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: موضوع شفافیت بدین معنا است که شرکت‌های کوچک و متوسط نه تنها از ایجاد شفافیت سودی را عاید خود نکردند بلکه همیشه با ضرر و زیان‌هایی همراه بودند.
 
وی با بیان این که شفافیت باعث شده تا سازمان امور مالیاتی یا بیمه دریافتی‌های بیشتری را از این شرکت‌ها کسب کنند، به سنا گفت: بخش زیادی از دارایی شرکت‌های SME به نام اشخاص است و در سرفصل دارایی‌ها قرار ندارد؛ بنابراین باید فرصتی مهیا شود تا در زمان افزایش هزینه‌ها برای این شرکت‌ها، منافع مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود.
 
شکرخدایی در ادامه به مساله حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: تفکیک حوزه مدیریت از مالکیت به عنوان بزرگترین چالش شرکت‌های کوچک و متوسط تلقی می‌شود، اکنون در اتاق بازرگانی و تشکل‌ها پیگیر این موضوع هستیم تا بتوان اصلاح ساختار حاکمیت شرکتی را در شرکت های کوچک و متوسط آماده کنیم.
 
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: راهنمای استاندارد ۳۷ حسابداری که راهنمای حاکمیت شرکتی و حکمرانی سازمانی است در سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی استاندارد منتشر و کمیته فنی آن در ایران برگزار شد.
 
وی گفت: راهنمای استاندارد ۳۷ حسابداری راهنمای خوبی است که همه شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن زمینه بهبود حاکمیت شرکتی و استفاده از مزایای حکمرانی سازمانی حرفه‌ای و شفافیت در بازار سرمایه را فراهم کنند.
 
شکرخدایی اظهار داشت: پیش‌نیاز ورود به بازار سرمایه، شفافیت و ساختار مناسب برای حاکمیت شرکتی است که این موضوع به عنوان وجه تمایز بازار پول و بازار سرمایه تلقی می شود.
 
تامین مالی واحدهای تولیدی از طریق بازار سرمایه
 
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران به تامین مالی واحدهای تولیدی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و به سنا گفت: با توجه به اصرار سازمان بورس و اوراق بهادار برای شفافیت و حاکمیت شرکتی مناسب، منفعتی که شرکت‌ها از این موضوع خواهند برد بسیار بیشتر از رقم تامین مالی شرکت‌ها از بورس است.
 
وی با تاکید بر این که اصرار ما به همه شرکت‌های کوچک و متوسط استفاده از مزایای بازار سرمایه است، تاکید کرد: بازار پول امکان تامین هزینه‌های در گردش شرکت‌ها را ندارد، بنابراین تحت تاثیر چنین موضوعی با معضلاتی در حوزه اقدامات توسعه ای و منابعی که باید صرف تولید شود روبرو خواهند بود.
 
مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه
 
شکرخدایی با اعلام این که تامین مالی از طریق بازار سرمایه با مزایای بسیار زیادی همراه است، گفت: در حوزه بازار پول مسیری را که شرکت‌ها برای تامین مالی طی می‌کنند سخت‌تر خواهد بود، زیرا پس از بازپرداخت اصل وام باید اصل و فرع وام دریافتی در قالب اقساط پرداخت شود.
 
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران به سنا اعلام کرد: در بازار بدهی و در قالب اوراق اقساط سودها به صورت قسط و مبلغ اصلی در قسط آخر پرداخت خواهد شد که این موضوع تاثیر شگرفی را در نقدینگی‌های در اختیار شرکت‌ها به همراه دارد و با توجه به تورمی بودن اقتصاد کشور، ارزش پولی که قرار است در چند سال آینده پرداخت شود کاهش پیدا خواهد کرد.
 
نقش بازار سرمایه در افزایش تولید و اشتغال‌زایی

وی به نقش بازار سرمایه در تحقق شعارهایی مانند رشد تولید و اشتغال‌زایی اشاره کرد و به سنا اعلام کرد: بازار سرمایه تامین منابع مالی را به صورت مستقیم در اختیار بنگاه‌ها قرار خواهد داد.
 
شکرخدایی، با اشاره به حق انتخاب سرمایه‌گذاران در سکوی تامین مالی جمعی اظهار داشت: تخصیص منابع در بورس توسط دارندگان منابع به صورت حرفه‌ای و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم انجام می‌شود.
 
رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران با بیان این که این اتفاق در بانک رخ نمی‌دهد و شاهد وجود برخی از انحرافات در این بازار هستیم، ادامه داد: در بانک‌ها سرمایه‌گذاری توسط مردم انجام می‌شود اما نحوه تخصیص منابع بهینه مشخص نیست و ممکن است وارد پروژه‌ای شود که به نفع اقتصاد ایران نیست و دیگر موجب افزایش بهره‌وری تولید و کاهش تورم نخواهد شد.
 
وی با اعلام این که بازار سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم امکان انتخاب را به بازیگران حرفه‌ای می‌دهد، افزود: تخصیص منابع از طریق بازار سرمایه به شکل بهتری انجام می‌شود که به نظر می‌رسد با تخصیص این منابع شاهد افزایش بهره‌وری تامین مالی در کشور باشیم. 
]]>
Mon, 25 Mar 2024 07:22:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3221 اخبار
حجم مبنا چهار نماد فرابورسی از امروز حذف می شود https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3220 حجم مبنای سهام چهار شرکت حاضر در بازارهای اول و دوم و پایه فرابورس از امروز، دوشنبه حذف می شود.
 

در راستای اجرای ضوابط ماده 22 دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران و فرابورس و طبق بررسی از اول تا 28 اسفند، حجم مبنا برای سه نماد معاملاتی دارای بازارگردان در بازارهای اول و دوم فرابورس به شرح جدول زیر از دوشنبه 6 فروردین اعمال نخواهد شد.

براساس این گزارش، حجم مبنا برای یک نماد معاملاتی حاضر در بازار پایه فرابورس هم از دوشنبه 6 فروردین اعمال نخواهد شد.


 

]]>
Mon, 25 Mar 2024 06:18:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3220
شت و صنعت و دامپروری پگاه فارس در صف عرضه اولیه ایستاد https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3217 شرکت کشت و صنعت و دامپروری پگاه فارس با سرمایه   ۱۴۳.۹ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام بایستد.
 

شرکت کشت و صنعت و دامپروری پگاه فارس پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۸ اسفند با نماد "زفارس" در گروه زراعت و خدمات وابسته به عنوان دویست و پانزدهمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۲۵ درصدی سهام بایستد.

]]>
Mon, 25 Mar 2024 06:14:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3217 اخبار
مدیرعامل فرابورس خبر داد: آغاز معاملات ثانویه بازار نوآفرین در سال ۱۴۰۳ https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3213

مدیرعامل فرابورس با اشاره به آغاز معاملات ثانویه بازار نوآفرین در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد: در حوزه تأمین مالی طرح‌های کوچک و متوسط مقیاس، تامین مالی ۲۶۲ طرح در بستر کرادفاندینگ انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ با بیش از ۳۲۵ درصد رشد همراه بود.

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با سنا به بررسی مهم‌ترین عناوین عملکردی فرابورس در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های سال آینده این بورس پرداخت.

وی با بیان این که افتتاح بازار توافقی و بازار نوآفرین ویژه پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و متوسط مقیاس در سال ۱۴۰۲ رقم خورد، گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵ شرکت در تابلو دانش‌بنیان و ۲ شرکت در تابلو رشد بازار نوآفرین پذیرش شدند و آغاز معاملات ثانویه این بازار یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرابورس در سال پیش رو خواهد بود.

شیرازی با تاکید بر این که «توسعه بازار اختیار معامله» یکی از برنامه‌های اصلی فرابورس برای سال ۱۴۰۳ است، بیان کرد: با توجه به توسعه تامین مالی جمعی و اعطای مجوز به سکوهای جدید، عملیاتی کردن رویه‌های اجرایی نظارت و بازرسی از سکوها نیز در دستور کار فرابورس قرار دارد.

مدیرعامل فرابورس از راه‌اندازی «تأمین مالی جمعی ارزی» به ‌عنوان یک ابزار جدید در فرابورس طی سال آتی خبر داد و به سنا گفت: همچنین «توسعه بازار آتی اوراق بدهی» به ‌عنوان ابزاری برای پوشش ریسک اوراق مالی اسلامی و بازطراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری FOF (صندوق در صندوق)، از دیگر برنامه‌های مورد نظر فرابورس در سال پیش رو خواهد بود.

وی با بیان این که فرابورس در سال گذشته دستاوردهای مهمی به ارمغان آورد، به پذیرش ۳۵ شرکت و سه شرکت پروژه اشاره کرد و افزود: همچنین از اولین صندوق بخشی صنعت دارو و نخستین صندوق بخشی صنعت بیمه در فرابورس رونمایی شد.

به گفته شیرازی، در سالی که گذشت ۲۶ عرضه شامل ۱۶ عرضه اولیه و ۱۰ گشایش نماد در بازارهای فرابورس انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۳۰ درصدی داشته است.

مدیرعامل فرابورس در ادامه از ثبت ۲۹ درج نماد در بازارهای اول و دوم فرابورس در سال ۱۴۰۲ نیز خبر داد و به سنا گفت: بدین ترتیب شاهد رشد ۸۰ درصدی درج نماد در این دو بازار نسبت به سال ماقبل هستیم.

به گفته وی، همچنین ۷ کارگزاری در سال ۱۴۰۲ جدید به عضویت دومین بورس رسمی کشور درآمدند.

شیرازی در ادامه از صدور مجوز ۸ سکوی تأمین مالی جمعی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و به سنا، اعلام کرد: از دیگر دستاوردهای مهم فرابورس در حوزه تأمین مالی طرح‌های کوچک و متوسط مقیاس، تامین مالی ۲۶۲ طرح در بستر کرادفاندینگ به ارزش ۲۹۰۵ میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۲۵ درصد رشد را ثبت کرده است.

مدیرعامل فرابورس در همین زمینه، افزود: همچنین تعداد طرح های تامین مالی شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل ۱۴۲ درصد رشد یافت.

]]>
Sun, 24 Mar 2024 07:55:00 +0430 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3213 اخبار
نیشکر در فرابورس درج شد https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3304
شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی(سهامی عام) پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ 1402/12/26 به عنوان سیصد و چهاردهمین نماد معاملاتی ( دویست و ششمین شرکت در بازار دوم)، در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی(سهامی عام) پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ 1402/12/26 به عنوان سیصد و چهاردهمین نماد معاملاتی( دویست و ششمین شرکت در بازار دوم)، در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.
]]>
Mon, 18 Mar 2024 07:07:00 +0330 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3304 اخبار
شرکت احیا استیل فولاد بافت در صف عرضه اولیه ایستاد https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3302 شرکت احیا استیل فولاد بافت با سرمایه ۲.۷ هزار میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد و در صف عرضه اولیه ۱۲ درصدی سهام ایستاد.
 

شرکت احیا استیل فولاد بافت پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۷ اسفند با نماد "احیا" در گروه فلزات اساسی به عنوان دویست و هشتمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۲ درصدی سهام بایستد.

]]>
Mon, 18 Mar 2024 06:04:00 +0330 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3302 اخبار
شرایط جدید واگذاری سرمایه گذاری بانکها در شرکت‌های بورسی و غیر بورسی اعلام شد https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3233 بانک مرکزی دستورالعمل نحوه واگذاری سرمایه گذاری غیربانکی در شرکت‌های بورسی و غیر بورسی را به بانک ها ابلاغ کرد.
بانک مرکزی در بخشنامه 24 اسفند، دستورالعمل نحوه واگذاری سرمایه گذاری غیربانکی موسسات اعتباری را به بانک ها ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش به موجب بند الف تبصره ماده 17 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی در مواردی که بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی حسب مورد به تأیید بانک مرکزی یا سازمان بورس اقدامات لازم برای واگذاری دارایی‌های موضوع آن ماده را انجام داده ولی به عللی خارج از اراده بانک یا مؤسسه اعتباری، واگذاری ممکن نشده باشد از شمول مجازات‌های مقرر مستثنا است.

1- شرایط و تشریفات واگذاری سرمایه‌گذاری غیربانکی مؤسسات اعتباری در شرکت‌های بورسی و فرابورسی، تابع ضوابط و مقررات حاکم بر بازار سرمایه است.

2- واگذاری سرمایه‌گذاری غیربانکی مؤسسه اعتباری در شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته نشده‌اند، باید از طریق مزایده صورت پذیرد.

3- تعیین قیمت پایه سرمایه‌گذاری غیربانکی مؤسسه اعتباری در شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته نشده‌اند،‌ باید با مراجعه به کارشناس‌ یا کارشناسان رسمی دادگستری یا مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه خارج از مؤسسه اعتباری صورت ‌پذیرد.

4- در واگذاری سرمایه‌گذاری غیربانکی مؤسسه اعتباری در شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته نشده‌اند، تعیین قیمت پایه‌ سرمایه‌گذاری توسط کارکنان و سهامداران شرکت‌هایی که سهام و یا سهم‌الشرکه‌ آن‌ها واگذار می‌شود، ولو آنکه کارشناس رسمی باشند، ممنوع است.

5- در واگذاری سرمایه‌گذاری غیربانکی در شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته نشده‌اند، مدت اعتبار ارزیابی که توسط کارشناس رسمی انجام شده، حداکثر 6 ماه از تاریخ ارزیابی است.

6- واگذاری سرمایه‌گذاری غیربانکی مؤسسه اعتباری در شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته نشده‌اند به صورت نقدی و اقساطی و با اولویت واگذاری نقدی مجاز است. در صورت واگذاری به صورت اقساطی، پرداخت حداقل 10 درصد از قیمت واگذاری به صورت نقدی الزامی است. مدت بازپرداخت اقساط با لحاظ یک سال دوره تنفس، حداکثر پنج سال است. نرخ سود در واگذاری اقساطی سرمایه‌گذاری غیربانکی مؤسسه اعتباری در شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته نشده‌اند، معادل حداکثر نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار برای اعطای تسهیلات در قالب عقود غیرمشارکتی است.

7- مؤسسه اعتباری باید حداقل چهار بار در سال، نسبت به برگزاری مزایده برای واگذاری سرمایه‌گذاری غیربانکی در شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته نشده‌اند، اقدام کند. فاصله زمانی بین برگزاری هر مزایده با مزایده قبلی همان سرمایه‌گذاری غیربانکی، حداکثر دو ماه است.

8- انجام حداقل چهار بار عرضه‌ سرمایه‌گذاری غیربانکی در شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته شده‌اند با فاصله زمانی حداکثر دو ماه در طول یک سال الزامی است مگر آنکه در ضوابط و مقررات حاکم بر بازار سرمایه به نحو دیگری مقرر شده باشد.

9- در صورتی که مزایده‌ سرمایه‌گذاری غیربانکی مؤسسه اعتباری در شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته نشده‌اند به صورت ارائه‌ پاکت‌های حاوی قیمت و بازگشایی آنها در روز مشخصی باشد، تعیین مهلت ارائه‌ پاکت‌های مزایده در فاصله‌ زمانی بیستم اسفند هر سال تا پانزدهم فروردین سال بعد، ممنوع است. برگزاری مزایده‌ حضوری در فاصله‌ زمانی فوق نیز ممنوع است.

10- واگذاری سرمایه‌گذاری غیربانکی به سایر مؤسسات اعتباری، شرکت‌های تابعه‌ موسسه اعتباری متبوع یا شرکت‌های تابعه‌ سایر مؤسسات اعتباری ممنوع است. همچنان که توثیق سرمایه‌گذاری‌های بانکی‌/غیربانکی مؤسسه اعتباری نزد سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از مؤسسات اعتباری و غیر آنها به استثنای بانک مرکزی، ممنوع است.

11- ارایه گزارش جزییات سرمایه‌گذاری‌های غیربانکی واگذار شده ازجمله نام و مشخصات خریدار، قیمت پایه سهام و سهم الشرکه غیربانکی، قیمت واگذاری، شرایط واگذاری و سایر اطلاعات مورد نیاز بانک مرکزی و فهرست و مشخصات سرمایه‌گذاری‌های غیربانکی که بنا به دلایل خارج از اراده‌، مؤسسه اعتباری قادر به واگذاری آنها نشده به همراه دلایل عدم امکان واگذاری هر سه ماه یک بار به بانک مرکزی الزامی است.

]]>
Sun, 17 Mar 2024 06:49:00 +0330 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3233 اخبار
شرکت صنایع غذایی رضوی در صف عرضه اولیه ایستاد https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3231 شرکت صنایع غذایی رضوی با سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد.

شرکت صنایع غذایی رضوی پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۶ اسفند با نماد "نان رضوی" در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر به عنوان دویست و هفتمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه  ۱۵ درصد سهام بایستد.
]]>
Sun, 17 Mar 2024 06:35:00 +0330 https://namadbroker.ir/blog/2024/03/news3231 اخبار