بازار سرمایه و تعدد ریسک‌های سیستماتیک

بر همگان پوشیده نیست که بازارسرمایه بعنوان آینه تمام نمای اقتصاد یک کشورمحسوب می‌شود و براهمیت بازارسرمایه در رشد اقتصادی کشورها تاکید فراوان می‌شود اما متاسفانه مدتی ‌است که حال بازارسرمایه کشور چندان خوش نیست و این بازار دستخوش تصمیمات ضد ونقیض زیادی شده که موجب سلب اعتماد سهامداران (بعنوان مهم‌ترین عنصر جذب سرمایه‌گذاران) شده است.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که ارزش معاملات کاهش محسوسی داشته و فعالان بازار شاهد خروج پول حقیقی و کاهش تقاضا در بازار هستند.

یکی از مهمترین علل افت اخیر بازار، مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بوده که باعث نارضایتی این شرکت‌ها شده و ضرر و زیان زیادی برای سهامداران بورسی به همراه داشته است.

اینگونه اقدامات، ابهام سرمایه‌گذاران نسبت به افق سرمایه‌گذاری بلندمدت را به همراه دارد و باعث فرار آن‌ها می‌شود که این امر وضعیت بازار سرمایه را نامتعادل می کند.

تعدد ریسک‌های سیستماتیک و عدم وجود ثبات رویه در تصمیم گیری‌های سیاست‌گذار باعث می‌شود سهامداران هر روز منتظر یک تصمیم جدید درباره بازارسرمایه باشند.

لازمه داشتن یک بازار کارا این است که اطلاعات بصورت شفاف و به موقع در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در شرایط فعلی خبر تبادل زندانیان سیاسی و آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی و چگونگی مکانیزم استفاده از این پول می تواند شوکی برای اقتصاد کشور باشد و نقدینگی را تاحدی کنترل نماید.

تاثیر این اخبار در بازارسرمایه و سایر بازارهای موازی می تواند برای مدتی این بازار ها را دچار رکود کند اما قطعا برای آینده اقتصاد کشور سیگنال مثبتی محسوب می‌شود چرا که هر چقدر اقتصاد کشور در تعامل بیشتری با دنیا باشد شرایط برای ایران از هر منظری بهتر خواهد بود.

در پایان باید گفت؛ در شرایط فعلی برای سرمایه‌گذاری مطمئن، لزوم شفافیت قوانین تاثیرگذار در بازارسرمایه کاملا احساس می‌شود و توجه به این مؤلفه مهم می تواند منجر به بهبود وضعیت فضای سرمایه‌گذاری در بازار شود/بورس امروز

سمانه ارشدی مدیرمعاملات کارگزاری نماد شاهدان