آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث قانونی اعلام شد

معاون حقوقی سپرده‌گذاری مرکزی، آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث قانونی و مدارک مورد نیاز را اعلام کرد.

فرزانه یاری معاون حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث قانونی ، گفت: انجام بررسی‌های لازم برای ایجاد امکان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث قانونی بلافاصله پس از تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت در دستور کار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گرفت.

وی افزود: طبق تبصره ۲ و ۴ ماده ۲ آیین نامه فوق مقرر شده بود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ضمن دریافت خدمات اطلاعاتی لازم از قوه قضاییه و سازمان خصوصی‌ سازی نسبت به انتقال سهام عدالت متوفیان اقدام کند. در این راستا از همان روز‌های نخستین پیگیری‌ها و تعاملات لازم از دو نهاد اعلامی آغاز و اقدام به برگزاری جلسات فشرده کارشناسی مشترک کرد.

این مقام حقوقی ادامه داد: پس از پیگیری‌ها و جلسات برگزار شده، مشخص شد در خصوص سهامداران عدالت متوفی و وراث قانونی لزوماً اطلاعات دقیقی به صورت متمرکز به نحوی که نیاز به مراجعه حضوری فرآیند انتقال نباشد، وجود ندارد. متعاقباً سپرده‌گذاری مرکزی با پیگیری‌ها و طرح موضوع از طریق سازمان بورس نزد شواری عالی بورس مصوبه‌ای اخذ کرد تا اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق استفاده از ظرفیت همکاری شرکت‌های کارگزاری انجام دهد.

یاری افزود: جلسات مشترکی در راستای آشنایی شرکت‌های کارگزاری با الزامات حقوقی مورد نیاز و مدنظر برگزار شده و طی روز‌های آتی از طریق صدور اطلاعیه‌ای از کلیه وراث دعوت خواهد شد با مراجعه به شرکت‌های کارگزاری منتخب، نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. طبق فرآیند ، احدی از ورثه که الزاماً پیشتر باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد می‌تواند با مراجعه به قسمت امور سهام عدالت متوفیان در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه DDN به آدرس­ ddn.csdiran.ir با وارد کردن اطلاعات لازم شامل کدملی ، تاریخ تولد و فوت متوفی در خصوص زمان مراجعه به شرکت‌های کارگزاری به جهت تشکیل پرونده اطلاع حاصل کنند.

مدارک مورد نیاز

وی در خصوص مدارک لازم برای مراجعه به شرکت‌های کارگزاری توضیح داد: احدی از ورثه که سجامی باشد با در دست داشتن تصویر کارت ملی و شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمام وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی و احیاناً وصیت نامه شخص فوت شده می‌تواند به یکی از شعب کارگزاری منتخب مراجعه کند.

بررسی و تحلیل‌های حقوقی

معاون حقوقی سپرده‌گذاری مرکزی تصریح کرد: با مراجعه ورثه متقاضی، کارگزاری منتخب پس از بررسی مدارک دریافتی، اقدام به بررسی و تحلیل‌های حقوقی لازم کرده و در سامانه طراحی شده به این منظور، اطلاعات مورد نیاز را طبق رویه ابلاغی، وارد می‌کند. پس از پایان فرآیند انتقال سهام عدالت از کد سهامداری متوفی به کد سهامداری وراث، پیامکی مبنی بر این امر به شماره همراه ورثه متقاضی ارسال می‌شود.

پیگیری اخبار فقط از منابع رسمی

به گفته یاری ، وراث سهامداران عدالت صرفاً اخبار رسمی و معتبر را از طریق اطلاعیه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که از طریق رسانه‌های موثق منتشر می‌شود پیگیری کنند. باید مدارک اعلامی توسط وراث تکمیل و آماده شود و وراث آن دسته از سهامداران عدالت متوفی که تاکنون گواهی حصروراثت أخذ نکردند با در دست داشتن گواهی فوت، شناسنامه متوفی، سند عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه وراث و وصیت‌نامه شخص فوت شده در صورت وجود به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و مراحل صدور گواهی حصروراثت که از اصلی‌ترین مستندات لازم در فرآیند انتقال سهام عدالت متوفی به وراث است را پیگیری کنند.