نفت در سال جدید

آیا باید تمام معاملات بد را فراموش کرد و هرگز به ذهن نیآورد؟
اکنون زمان آن رسیده است که سال گذشته  نفت را به حال خود رها کنیم ،چرا که بازار سیگنال های مختلفی را در مورد وضعیت اقتصاد جهانی ارسال می‌کند که باعث شده  قیمت نفت امسال  با  10% درصد کاهش بسته شود که پایانی برای دوره دوساله صعود قیمت نفت است.
از یک سو، اداره اطلاعات انرژی (EIA) از رکوردشکنی صادرات نفت ایالات متحده به میزان 11126 و کاهش 6.9 میلیون بشکه ای در عرضه نفت در پایان سال خبر می دهد که معمولاً نشان دهنده تقاضای قوی نفت در جهان است. از سوی دیگر، رکورد تولید ایالات متحده که در حدود 13.3 میلیون بشکه در روز بود و کاهش خطر ژئوپلیتیکی محسوس در حالی که  کشتی های بیشتری  تصمیم گرفتند  از  دریای سرخ عبورکنند بدون توجه به سوداگری   درباره کاهش تقاضای چین، باعث  شده است قیمت نفت ومحصولات کاهش یابد.

اکنون صحبت از این است که اوپک سهم بازار خود را نسبت به  آمریکا از دست می دهد و این بحث در حال افزایش است که آیا در سال جدید میلادی شاهد مازاد عرضه یا کسری خواهیم بود یا خیر. این به فروشنده ها  در پایان سال برتری داده است. با این حال، با ورود به سال جدید، خطرات صعودی هم از طرف ریسک ژئوپلیتیکی و هم از طرف عرضه قدیمی که با تقاضا مطابقت ندارد، باقی می‌ماند.تقاضای مبتنی بر بازار سهام آینده نگر به احتمال زیاد بهتر از ترس های  بازار خواهد بود.

EIA نشان می دهد که کل موجودی بنزین موتور نسبت به هفته گذشته ۰.۶ میلیون بشکه کاهش یافته و حدود ۲ درصد کم تر از میانگین پنج ساله برای همین  زمان از سال است. موجودی نفت کوره در هفته گذشته ۰.۸ میلیون بشکه افزایش یافت و حدود ۹ درصد کم تر از میانگین پنج ساله در این مدت از سال است. مجموع ذخایر نفت تجاری هفته گذشته ۱۷.۳ میلیون بشکه کاهش یافت.

بنابراین اگر به و به تقاضا نگاه کنید ما واقعا انتظارات عرضه نیست. بنابراین تقاضا افزایش خواهد یافت.

احتمالاًعامل اصلی ناامنی جهانی نفت خواهد بود، اگر همچنان شاهد قطع  شدن عرضه باشیم، خطر کمبود احتمالی در سال جدید را خواهیم داشت، همچنان توصیه می کنیم که آن را پوشش داده شود.

گاز طبیعی در بهترین و بدترین زمان است.ما دیروز گزارشی بسیار صعودی دیدیم که به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. با این حال، ما همچنان به ادامه رکوردشکنی سرما نیاز داریم. بر اساس برآوردهای EIA، تا روز جمعه، 22 دسامبر 2023، گاز موجود در انبار 3490 میلیارد فوت مکعب بود.
این نشان‌دهنده کاهش خالص ۸۷ میلیارد فوت مکعب از هفته قبل است . در این زمان ۳۴۸ میلیارد فوت مکعب بالاتر از سال گذشته و ۳۱۶ میلیارد فوت مکعب بالاتر از میانگین پنج ساله ۳,۱۷۴ میلیارد فوت مکعب بود . در ۳,۴۹۰ میلیارد فوت مکعب , کل گاز کاری در محدوده تاریخی پنج ساله قرار دارد.


نویسنده: فیل فلین، تحلیلگر ارشد انرژی در گروه PRICE Futures و یکی از مشارکت کنندگان شبکه تجاری فاکس است.
منبع:www.investing.com 
مترجم:مهدی محمدی مقانلویی