مدیر بازارهای مالی بورس کالا مطرح کرد: امکان سرمایه گذاری در شمش طلا با حداقل سرمایه ۳۳۰ هزار تومانی


مدیر بازارهای مالی بورس کالا با اشاره به جزئیات معاملات گواهی سپرده شمش طلا، گفت: افراد با پس انداز ۳۳۰ هزار تومانی هم امکان سرمایه‌گذاری در این بازار دارند.

جواد فلاح درباره معاملات گواهی سپرده شمش طلا و استقبال سرمایه‌گذاران از این ابزار مالی، اعلام کرد: تا پایان آذرماه بیش از ۲.۲ تن شمش طلا در قالب اوراق گواهی سپرده در بورس کالا معامله و بیش از ۳.۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب این بازار شد.

تاکنون بر روی این اوراق به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ۳۰۰ هزار نفر سرمایه‌گذاری کردند و سه خزانه بانک‌ های ملت، صادرات و سپه به عنوان انبار بورسی برای شمش طلا پذیرش شدند و ۵۳۵۰ کیلوگرم ظرفیت پذیرش شمش طلا در سه خزانه ایجاد شده است.

شمش طلایی که از سوی معادن داخلی تولید و یا از سوی واردکنندگان وارد شده در این بازار عرضه می‌شود. اوراق گواهی سپرده کالایی با توجه به قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید از شمول قانون مزایده و مناقصه معاف است. در نتیجه شرکت‌های دولتی که شمش طلا تولید می‌کنند به راحتی طلای تولیدی را با معافیتی که از تشریفات مناقصه و مزایده دارند در بازار شمش طلا عرضه می‌کنند.طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، معاملات گواهی سپرده کالایی، ۱۰۰ درصد معافیت مالیات بر درآمد و ارزش افزوده دارد.

سرمایه‌گذاران در این بازار از نگهداری و اصالت طلایی که معامله می‌کنند، اطمینان خاطر دارند. با اعتمادی که مردم به این بازار پیدا کردند باید همانند مابقی کشورهای توسعه یافته دنیا از این بازار به عنوان یکی از ابزارهای جذب سرمایه مردم برای توسعه تولید طلا بهره‌مند شد. بازار گواهی سپرده شمش طلا ابزاری مطمئن برای مردم در مقابل کاهش ارزش پس‌انداز است که ریسک‌های سرمایه گذاری در بازار آزاد طلا نیز در این معاملات وجود ندارد.

۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا در بازار سرمایه راه‌اندازی و بیش از ۵.۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی این صندوق‌ها جذب شده است. غیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، سایر صندوق‌های بازار سهام هم می‌توانند روی این گواهی شمش طلا سرمایه‌گذاری کنند و تا کنون ۱۸ صندوق سرمایه‌ گذاری غیر طلا با استفاده از این ابزار اقدام به سرمایه‌گذاری کردند.

معاملات شمش طلا روی طلای با عیار ۹۹۵ تعریف شده و اندازه هر ورقه بهادار ۱۰۰ سوت طلا است و با قیمت‌های موجود بازار هر ورقه حدود ۳۳۰ هزار تومان ارزش دارد که افراد با کوچکترین پس انداز می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در بازار سرمایه هم از طریق گواهی سپرده شمش طلا و هم واحدهای‌ صندوق‌های طلا، مسیر سرمایه‌گذاری مطمئن و قانونی با سرمایه‌های خیلی خرد فراهم شده است.

این بازار نوپا است و به نظر می‌رسد با معرفی آن به عموم و اعتمادی که مردم به این بازار دارند، همانند کشورهای توسعه یافته که ۵ درصد ارزش معاملات اوراق مالی در آن کشورها روی اوراق بهادار مبتنی بر طلا است، بتواند جایگاه واقعی را پیدا کند.