بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه در راه است

مدیرعامل سرمایه گذاری تجاری شستان از طی مرحله ارزش‌گذاری و عرضه اولیه با مساعد شدن شرایط بازار خبر داد و گفت: طبق براوردها شستان بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه خواهد بود.

 

داود عباسی مدیرعامل سرمایه گذاری تجاری شستان با بیان اینکه شستان به عنوان یکی از هلدینگ های چندرشته ای سال ها خارج از بورس در حال فعالیت است، گفت: اغلب هلدینگ های مشابه در بازار سرمایه فعال هستند و استفاده حداکثری از ابزارهای این بازار دارند. سال 1401 سهام یکی از شرکت های تابعه عرضه اولیه شد و اکنون در فرابورس در حال معامله است. سهام دو شرکت دیگر نیز در برنامه عرضه برای سال جاری قرار گرفته اند.

وی افزود: یکی از مهمترین برنامه ها عرضه شستان در بازار سرمایه است که علاوه بر تامین منابع مالی عظیم برای پیشبرد پروژه ها به متنوع سازی سبد سرمایه گذاری کمک خواهد کرد. از طرفی منجر به شفافیت مالی و اعتبار در بازار به عنوان هلدینگ چند رشته ای مالی و دسترسی به انواع روش های مالی مبتنی بر بازار سرمایه از جمله امکان تاسیس صندوق ها، تامین سرمایه و چاپ اوراق به عنوان یک نهاد مالی می شود. 

این مقام مسئول ادامه داد: شستان خرداد سال گذشته تبدیل به سهامی عام و مرداد ماه به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس پذیرفته و بهمن ماه در بازار دوم بورس درج نماد شد. این شرکت اکنون در مرحله ارزش‌گذاری قرار دارد و با مساعد شدن شرایط بازار به زودی عرضه اولیه می شود. با توجه به براوردها از ارزش گذاری شستان، احتمالاً بزرگترین عرضه اولیه بازار سرمایه رقم خواهد خورد.

به گفته عباسی، هلدینگ شستان با فعالیت در عرصه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی ساختمانی و صنعت ساختمان سازی، نیرو، انرژی، مالی، تجاری و بازرگانی به عنوان یکی از شرکت‌های چند رشته‌ای بزرگ اقتصادی مطرح شده و با توجه به چشم انداز و ماموریتی که تعریف کرده در پی تبدیل به یکی از ۵ شرکت بزرگ اقتصادی حاضر در بازار سرمایه در آینده نه چندان دور است.

وی باتوجه به اقتصاد مبتنی بر ذخایر طبیعی بویژه نفت و گاز، توضیح داد: پتروشیمی بخش مهمی از صنعت را تشکیل می دهد و طبیعی است که شرکت سرمایه گذاری در مقیاس شستان به دنبال صنایع ارزآور با توان ایجاد درآمد پایدار و هنگفت باشد. در نتیجه به صورت جدی سرمایه گذاری در صنعت ارزآور پتروشیمی دنبال می شود. در این حوزه به زنجیره ارزش و سبد متنوع محصولات توجه ویژه ای شده تا حداقل سود پایدار تضمین شود.

مدیرعامل شستان اضافه کرد: در سبد سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی انواع محصولات تولیدی از جمله انواع پلیمرها، متانول، ال پی جی و گورگرد مشاهده می شود که درآمد ارزی بیش از یک میلیارد دلاری را به همراه داشت. علاوه بر آن با سرمایه گذاری در طرح های زیرساختی و یوتیلیتی مهمی همانند دماوند انرژی عسلویه، توسعه پتروشیمی مکران و نیز پلی پروپیلن سپهر، نیاز شرکت ها به آب، برق، بخار و هوا را رفع و با توسعه مخازن ذخیره سازی محصولات در عسلویه و مکران، ریسک انبارش را مدیریت کرده است و با شراکت در طرح های توسعه بندرگاهی و توسعه بازرگانی خارجی، سهولت صادرات را تضمین کرده است.

عباسی: با توجه به برنامه های اخیر بویژه مولد سازی دارایی ها و متنوع سازی سبد سرمایه گذاری و با بهره برداری پروژه های در حال ساخت، چشم انداز اقتصادی را روشنی پیش بینی کرد که می تواند عرضه اولیه سهام شستان را به یکی از عرضه های موفق بازار سرمایه تبدیل کند. در کنار توسعه پتروشیمی محور از سال گذشته به حوزه ساختمانی (با تملک حدود 15 هزار میلیارد تومان املاک شرکت) و معدنی نیز توجه ویژه شده است. خبرهای اقتصادی خوشی همانند تغییر کاربری بخشی از اراضی و خرید سهام شرکت های صنعتی با بازدهی بالا و مشارکت در پروژه های معدنی در آستانه عرضه سهام روی داده است.