پارس خودرو، زیر ذره بین نمادشاهدان

تاریخچه شرکت:
 
شرکت پارس خودرو در سال 1335 هجری شمسی با نام شركت بازرگانی جیپ ایران درحومه تهران قديم ( كيلومتر 9 جاده مخصوص كرج ) تاسیس گرديد. جعفر اخوان بازرگان مبتکری که واردات اتومبیل به ایران و سپس مونتاژ و تولید آن را بنیان نهاد نمی‌توانست تصوری از آینده این اقدام خود و تاثیر آن داشته باشد. در آن دوران صنعت خودروسازی نه تنها در ایران بلکه در هیچ یک از کشورهای خاورمیانه بوجود نیامده بود.

پس از تاسیس، اولین اقدام شرکت، واردات جیپ ویلیز از آمریکا بود و بعد از آن نیز نخستین خطوط تولید این محصول نصب و راه‌اندازی شد و اولین خودروی ایرانی درسال 1338 بنام جیپ شهباز توسط این شرکت به بازار عرضه شد، به دنبال آن وانت سیمرغ به عنوان یک خودرو پرقدرت دومین محصولی بود که در همان سال تولید شد.

انتخاب این محصولات برای بازار آن دوران ایران انتخابی هوشمندانه بود، چراکه با توجه به وضع راه‌های کشور، یک خودروی دو دیفرانسیل شاسی بلند، بهترین خودروی ممکن برای رفت و آمد در ایران بود. در سال 1346 تنوع محصولات تولیدی شرکت با تولید خودروهای رامبلر با نام‌های آریا، شاهین، مدل‌های کالسکه‌ای و کروکی جیپ شهباز و وانت آهو افزایش یافت.

دراین سال تولید سالیانه 2650 دستگاه اتومبیل هر چند به ظاهر اندک ولی برای بازار ایران در آن مقطع چشمگیر بود. در سال 1352 کمپانی جنرال موتورز که 15 سال با جیپ ایران همکاری کرده بود بخشی از سهام این شرکت را خریداری کرد و نام شرکت به جنرال موتورز ایران تغییر داده شد. جنرال موتورز ایران در نخستین سال فعالیت خود شورولت ایران(اپل) در سه مدل2500 و2800سی سی و رویال را روانه بازار کرد که به رکورد فروش 7000 دستگاه در همان سال اول دست یافت. پس از این دوره، با توجه به استراتژی شرکت که تولید کلکسیونی از خودروهای لوکس با حفظ تولید اتومبیل‌های دو دیفرانسیل بود اقدام به تولید محصولاتی همچون بیوک اسکای لارک اولین خودروی 8 سیلندر تولید داخل، کادیلاک سویلSeveil، شورلت نوا و وانت شورولت نمود .

در سال 1359 همزمان با قطع رابطه با جنرال موتورز نام شرکت ابتدا به شرکت خودروسازی ایران و در دیماه همان سال به پارس خودرو تغییر داده شد و اولین محصول بعداز انقلاب تولید جیپ فرماندهی با همکاری شرکت ماهیندرای هند بود.
 

سرمایه شرکت:
سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 839 میلیون ریال (شامل تعداد 838750 سهم به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 113568281 میلیون ریال (شامل تعداد 113568281477 سهم به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) در سال مالی منتهی به 29/12/1400 افزایش یافته است.
    
 
وضعیت سهام شرکت:
 
باتوجه به ریزش قیمتی 9 ماهه سهام شرکت پارس خودرو، قیمت این سهم در محدوده 960 تا 1045 ریال بارها حمایت شد همچنین وجود واگرایی مثبت در نمودار نشان‌دهنده انتهای روند نزولی این سهم بوده که این محدوده را از نظر قیمتی بسیار جذاب کرده است.
باتوجه به نمودار قیمتی این سهم می‌توان محدوده قیمتی 1423 و 1200 ریال را بعنوان اهداف اولیه این سهم در نظر گرفت که درصورت شکست این ناحیه رو به پایین و نقض این واگرایی، اصلاح قیمتی تا محدوده 750 ریال نیز منطقی خواهد بود.