جزئیات بازار توافقی فرابورس اعلام شد

جزئیات دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی در چهار فصل از سوی شرکت فرابورس اعلام شد که شامل مواردی چون بدون دامنه نوسان، حجم مبنا و اعتبار است.


فرابورس با اشاره به ابلاغیه 23 آذر سازمان بورس ، دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس و مصوبه اصلاح پاره ای از مواد دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس به شرح پیوست در چهار فصل شامل درج و رویه اجرایی نقل‌ و انتقال اوراق بهادار، نحوه انجام معاملات و گشایش، توقف، تعلیق و بازگشایی نمادها، قابل بهره برداری است.

بر اساس این گزارش، عمده هدف از ایجاد بازار توافقی، نظم‌ بخشی به شرکت‌های متعدد ثبت شده به‌ موجب حکم ماده ۳۶ قانون احکام دائمی است و با پیش‌بینی بازار توافقی با شرایط و کارکرد متفاوت تلاش می‌شود تا وضعیت این‌گونه شرکت‌ها سامان داده شود. سابقاً طی دو مرتبه تابلوی توافقی با کارکرد مشابه مقررات جدید بازار توافقی وجود داشت اما با مقررات فعلی بازار توافقی می توان عمر طولانی‌تری را برای آن ترسیم کرد و ثبات بیشتری با رویکرد توسعه‌ای متصور بود.

از جمله ضوابط مدنظر در این مقررات این است که در بازار توافقی، ارسال سفارش صرفاً از طریق ایستگاه های نامک و معاملات بصورت عمده و بلوک خواهد بود. دامنه نوسان و حجم مبنا اعمال نشده و نمی‌توان از اعتبار استفاده کرد. همچنین شرایط درج و رویه اجرایی نقل و انتقال اوراق بهادار در این بازار، گشایش، توقف، تعلیق یا بازگشایی نماد معاملاتی از جمله عناوینی است که مقررات مربوط به آن در بازار توافقی فرابورس تنظیم شده و به تصویب رسیده است.

مقررات افشا نظیر توقف نماد قبل از برگزاری مجامع عمومی و جلسه هیات مدیره جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه در بازار توافقی نیز اعمال شده و بازگشایی نماد حداکثر دو روز کاری پس از افشا خواهد بود.