فرایند افزایش سرمایه همه شرکت ها الکترونیکی می‌شود

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس از فرآیند الکترونیکی افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق سامانه‌های شرکت سپرده گذاری خبر داد.

احمد لطفی در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل مطالبات و آورده‌های نقدی سهامداران به مهر گفت: هیات مدیره موظف است بعد از مجمع فوق العاده یا جلسه هیات مدیره برگه حق تقدم را طبق قانون تجارت فعلی با پست سفارشی برای آدرس سهامداران ارسال کند. سهامداران نیز موظف هستند بعد از شرکت در حق تقدم و واریز وجوه موارد را به شرکت اعلام کرده و بعد از بررسی موضوع توسط شرکت و ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت‌ها سهام جدید برای افراد صادر خواهد شد.

وی افزود: سازمان بورس در حال نهایی کردن دستورالعملی بری فرآیند الکترونیکی افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق سامانه‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی است. این فرآیند مشمول سهامدارانی است که در سامانه سجام ثبت نام کردند . با تدوین این دستورالعمل برای شرکت‌ها نیز فرآیندها تسهیل و تسریع خواهد شد.

لطفی ادامه داد: درباره لایحه سود انباشته نیز سال جاری شرکت‌هایی که از طریق سود انباشته افزایش سرمایه بدهند مشمول معافیت مالیاتی شده به شرط اینکه افزایش سرمایه تا پایان سال به ثبت برسد. این موضوع در لایحه بودجه سال آینده نیز دوباره پیشنهاد شده و امید است با تأیید آن شرکت‌های بورسی و فرابورسی بتوانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند.