شرکت سنگ آهن مرکزی بورسی می شود

مدیرعامل هلدینگ صبا تامین اظهار کرد: در تلاش هستیم تا شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ و مهم این حوزه را بورسی کنیم. با این اقدام بسیاری از مشکلات این مجموعه حل خواهد شد.
با اشاره به پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) گفت: امسال پانزدهمین دوره از نمایشگاه صنعت مالی برگزار شد که به طرز قابل ملاحظه‌ای از دوره‌های گذشته بهتر بود و بیشتر فعالان بازار سرمایه حضور بسیار خوبی داشتند و محصولات متنوعی در این نمایشگاه عرضه شد.

وی ادامه داد: در حوزه بازار‌های سرمایه ما توانستیم محصولات جدیدی را رونمایی کنیم، اما نکته مهم آن است که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با توان ویژه‌ای در این نمایشگاه شرکت کرده بودند و اغلب فعالان بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه اذعان داشتند که حوزه صنعت مالی در ایران رشد بسیار خوبی پیدا کرده است.

میرطاهر افزود: مجموعه صبا تامین به عنوان یک گروه مالی در سال گذشته توانست از یک شرکت سرمایه‌گذاری به یک گروه مالی تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این مجموعه خدمت‌رسانی به کل زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی و وزارت کار است. ما درحوزه تامین مالی، مشاوره سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در بورس، کارگزاری‌ها، بیمه، حوزه‌های مربوط به سبدگردان و صندوق‌های مختلف را ایجاد کرده‌ایم. همچنین برای اولین بار پکیج‌های جامع برای تامین مالی مجموعه‌های شستا مانند تاصیکو، تاپیکو و تیپیکو و حوزه کشتیرانی، رایتل، حوزه سیمان و... را ارائه کردیم.

به گفته وی، گروه مالی صبا تامین در کارنامه خود بیشترین حجم تامین مالی برای بازار سرمایه را در بین فعالان بازار داشته است به طوری که توانسته ۴ همت برای شستا، ۴ همت برای تامین اجتماعی، ۲ همت برای صبا تامین و ۳.۴ همت برای صندوق بازنشستگی کشوری اوراق منتشر کند.

وی درباره تامین مالی از طریق اوراق برای شرکت‌های معدن و صنایع معدنی اضافه کرد: نمی‌توان گفت تامین مالی از طریق اوراق برای شرکت‌های معدن و صنایع معدنی کم رونق‌تر از بخش‌های دیگر است، در واقع به نسبت بزرگ‌تر بودن، چندان تامین مالی از طریق بازار سرمایه نداشتند و بیشتر به سمت بانک‌ها رفته‌اند، هرچند سال گذشته هم بانک‌ها با محدودیت‌های زیادی همراه بودند. از سوی دیگر به دلیل فشار‌های بانک مرکزی نتوانسته اند تامین مالی چندان خوبی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گروه مالی صبا تامین در ادامه تصریح کرد: در نتیجه این روند بازار سرمایه باید در سال گذشته نقش مهمی‌تری را ایفا می‌کرد و ما این نقش را برای زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی ایفا کردیم و سعی کردیم این نقش به مرحله ظهور برسد، اما نسبت به چیزی که پتانسیل آن وجود دارد، حوزه‌های صنعت و معدن از آن استفاده نکردند.

در تلاش برای بورسی شدن سنگ آهن مرکزی هستیم

میرطاهر ادامه داد: برای افق ۱۴۱۰ اگر بخواهیم به چشم‌انداز صنعت فولاد دست پیدا کنیم نیازمند تامین مالی از طریق بانک و بازار سرمایه هستیم. لازم به ذکر است که ۲۸ میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تولید است که از این میزان ۱۴ میلیارد دلار آن را می‌توان از محل سود انباشت شرکت‌های فولادی و معدنی تامین کرد و بخش دیگر را باید از طریق بازار سرمایه، بانک ها، بورس و.. تامین کرد.

میرطاهر با بیان اینکه حوزه فاینانس متفاوت از موضوعات حسابداری است، گفت: در بازار سرمایه بیشتر با افراد فاینانس در ارتباط هستیم هرچند حوزه حسابداری هم بسیار مهم است، اما برای حوزه‌هایی که نیازمند ابزارسازی و مهندسی مالی و ... است نیازمند دانش مهندسی و دانش مالی است. ما باید نیرو‌های فاینانس را راهی شرکت‌های صنعتی کنیم، زیرا به اندازه کافی نیرو‌های مالی نداریم. البته بازار سرمایه به نسبت بانک و بیمه بسیار جوان‌تر است و این بازار با افراد جوان‌تری همراه است و باید این حوزه را به شدت پررنگ کنیم.

مدیرعامل هلدینگ صبا تامین تصریح کرد: ما سهامدار عمده سنگ آهن مرکزی ایران و تاصیکو هستیم که هر دو معدنی هستند. در واقع یکی از قطب‌های مهم صبا تامین صنعت و معدن است. سنگ آهن مرکزی به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های این حوزه و از قدیمی‌ترین شرکت‌ها است، اما در مورد حوزه تامین مالی این شرکت غفلت شده و به حوزه سرمایه‌گذاری چندان توجه نشده است. شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در حوزه تامین مالی این روز‌ها بسیار فعال شده و اتفاقات خوبی در جریان است، اما حتما باید آن را بورسی کرد. در تلاش هستیم با رفع موانع این کار را انجام داده و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران را بورسی کنیم. با این اقدام بسیاری از مشکلات این بخش حل خواهد شد. «می متالز»