مدیر خدمات حقوقی سمات مطرح کرد: رشد ۲۰ درصدی توثیق اوراق بهادار

مدیر خدمات حقوقی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: توثیق اوراق بهادار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد بیش از ۲۰ درصدی مواجه شده است.

به گزارش روابط عمومی سمات، علیرضا ترابی مدیر خدمات حقوقی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان اینکه ارائه خدمت «توثیق اوراق بهادار» و «انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث» از جمله مهمترین وظایفی است که طبق استانداردهای حقوقی در بازار سرمایه، توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می شود، میزان آمار این دو خدمت را اعلام کرد.

وی در خصوص آمار فرآیند انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث قانونی اظهار داشت: در سال 1401بیش از 20 هزار و 697 پرونده در این خصوص در شرکت سپرده گذاری مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است.

ترابی افزود: در نتیجه بررسی این تعداد پرونده، در حقیقت بالغ بر 226 هزار و 553 مورد نفر/نماد انتقال اوراق بهادار در سامانه پس از معاملات بورس از کد سهامداری اشخاص متوفی به وراث ایشان محقق شده است.

 وی در ادامه در خصوص میزان آمار فرآیند توثیق اوراق بهادار نیز گفت: بر اساس اطلاعات موجود، توثیق های انجام شده اوراق بهادار در سال 1401 نسبت به سال 1400 با رشدی بیش از 20 درصد روبرو شده است.

ترابی گفت: آمار توثیق های انجام شده اوراق بهادار در سال 1401 نشان می دهد، 191 میلیارد و 889 میلیون و 345 هزار و 810 ورقه بهادار به ارزش 167 هزار میلیارد تومان توسط مالکان اوراق بهادار به نفع وثیقه گیرندگان مختلف توثیق شده است.

 مدیر خدمات حقوقی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در پایان تعداد اوراق بهادار توثیق شده در سال 1400 را نیز 159 میلیارد و 838 میلیون و 362 هزار و 190 ورقه بهادار به ارزش 117 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.