رییس سازمان بورس در مراسم رونمایی از بازار توافقی مطرح کرد: شرکت های اخراجی به بازارجدید می روند

رئیس سازمان بورس،گفت: با راه اندازی بازار توافقی ورودی بازار پایه بسته می شود و شرکت‌های لغو پذیرش شده هم وارد بازار توافقی می شوند و سایر شرکت‌های بازار پایه هم باید در اسرع وقت شرایط را برای ورود به بازارهای بالاتر احراز کنند یا به بازار توافقی وارد شوند.
 

مراسم رونمایی از بازار توافقی فرابورس با حضور محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس، مجید عشقی رئیس سازمان بورس، رضا عیوضلو معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و جمعی دیگر از مدیران برگزار و شرکت سرمایه گذاری کارکنان مپنا با نماد "کمپنا" به عنوان اولین نماد در این بازار گشایش یافت.

براساس این گزارش؛ مجید عشقی رئیس سازمان بورس در این مراسم با اشاره به اهمیت راه اندازی بازار توافقی ، گفت: روند توسعه فرابورس با شتاب منطقی و مناسبی ادامه دارد. هدف از راه اندازی این بازار تفاوت قائل شدن بین شرکت های پذیرش شده و نشده است. شرکت‌های حاضر در بازار پایه که امکان پذیرش در بازار های بالاتر را دارند باید به بازارهای اصلی منتقل شوند.

وی افزود: معاملات در بازار پایه ریسک‌های بسیاری دارد و سهامداران بدون توجه به این ریسک‌ها خرید و فروش می‌کردند. به همین دلیل فرابورس پیشنهاد راه‌اندازی بازار توافقی را مطرح کرد که بحث‌های فنی متعددی داشت چون روند معاملات مثل سایر بازارها نبود. در این بازار سرمایه‌گذاران باید بیانیه ریسک امضا کنند و محدودیت حجم مبنا و دامنه نوسان ندارد ضمن آنکه این بازار مختص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است.

عشقی ادامه داد: در بازارهای بین‌المللی بازاری مشابه بازار پایه وجود ندارد بلکه بازارهای خاصی با معامله‌گران خاص فعال است. با راه اندازی بازار توافقی ورودی بازار پایه بسته می شود. شرکت‌های لغو پذیرش شده هم وارد بازار توافقی خواهند شد. سایر شرکت‌های بازار پایه هم باید در اسرع وقت شرایط را برای ورود به بازارهای بالاتر احراز کنند یا به بازار توافقی وارد شوند.

بازار توافقی جایگزین بازار پایه

محمد علی شیرازی مدیرعامل فرابورس با اشاره به عملکرد نیمه نخست سال این بورس، گفت: ارزش بازار فرابورس بالغ بر 2.5 هزار هزار میلیارد تومان و ارزش بازار سهام این بورس بالغ بر 2 هزار هزار میلیارد تومان بوده که رشد 41 درصدی را تجربه کرد. معاملات اوراق و سهام نیز 70 و 120 درصد افزایش یافت.

وی افزود: میزان داد و ستد سهام در بازار اول و دوم و پایه هم رشد 150 و 70 درصدی را تجربه کرد که نشان می دهد رغبت سرمایه گذاران به بازارهای کم ریسک تر بیشتر است. میزان سهام آزاد شناور نیز افزایش یافته و میانگین ارزش معاملات به شناوری، رشد داشته که نشان‌دهنده افزایش شفافیت است.

این مقام مسئول ادامه داد: گشایش 9 نماد، پذیرش 16 شرکت و 14 عرضه اولیه، صدور 6 موافقت اصولی برای تامین مالی، 80 طرح تامین مالی، پذیرش 7 صندوق خصوصی و جسورانه ، پذیره نویسی 12 صندوق ETF در این مدت صورت گرفت.

شیرازی از ضرورت ایجاد بازار OTC  در کنار بازار توافقی و بازار سوم خبر داد و گفت: در فرابورس تنوع کاملی از ابزارها و بازارها برای سرمایه‌گذاران وجود دارد و هر فردی با هر سلیقه و هر میزان سرمایه می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.