مجازات ۱۰ هزار شرکت‌ خصولتی درصورت عدم انتشار صورت های مالی

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با اشاره به عدم انتشار صورت های مالی بیش از ۱۰ هزار شرکت‌ خصولتی در کدال از مجازات عدم ثبت صورت جلسات تا جریمه نقدی خبر داد.
 

وحید روشن قلب با اشاره به تکلیف شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به نهاد‌های عمومی به انتشار صورت های مالی در سامانه کدال در سال ۹۸، گفت: در این مدت فقط ۶۱۳ شرکت اطلاعات را منتشر کنند اما بیش از ۱۰ هزار شرکت‌ خصولتی همچنان اطلاعات را منتشر نمی‌کنند.

وی افزود: هدف از قانون افشای اطلاعات این شرکت‌ها، افزایش شفافیت و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات شهرداری‌ها، سایر ارگان‌ها و نهاد‌هایی برای عموم است. این شرکت‌ها در بورس معامله نمی‌شوند و خود شرکت یا سهامدار عمده آن‌ها جزء گروه‌های پنجگانه یعنی نهاد‌های عمومی غیر دولتی، نهاد‌های نظامی، سازمان‌ها و موسسات خیریه، نهاد‌ها و موسسات وقفی آستان‌های مقدس و یا صندوق‌های بازنشستگی هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای شرکت‌های مشمول که صورت‌های مالی را منتشر نکنند، مجازاتی پیش‌بینی شده که در مرحله اول مرجع ثبت شرکت‌ها از هر گونه ثبت صورت جلسات آنها خودداری می‌کند. در صورتی که این روند ادامه یابد، پس از تشکیل پرونده، شرکت و اعضای هیات مدیره آنها جریمه نقدی خواهند شد.

روشن قلب گفت: در صورت تکرار تخلف به این اعضا در هیچ شرکت دیگری اجازه قبولی سمت به عنوان عضو هیات مدیره داده نخواهد شد. جریمه نقدی شرکت‌های متخلف آغاز و رای بدوی به تعدادی از آنها ابلاغ شده است. با توجه به تعدد شرکت‌های مشمول این فرایند تداوم خواهد داشت.