توثیق اوراق بهادار، سه برابر شد

مدیر خدمات حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از افزایش سه برابری توثیق اوراق بهادار در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه، علیرضا ترابی با بیان این که تعداد ۴۳۶ فقره درخواست توثیق اوراق بهادار در پاییز سال گذشته در مدیریت خدمات حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شده،گفت: این عدد با رشد بیش از سه برابری به تعداد ۱.۴۶۸ فقره در پاییز امسال رسیده که حاکی از افزایش آگاهی و استقبال سهامداران از فرآیند توثیق اوراق بهادار است.

وی با اشاره به اینکه توثیق اوراق بهادار یکی از مزایای مغفول سهامداری در بازار سرمایه است، بیان کرد: این مزیت در حقیقت به سهامدار کمک می‌کند تا در مواقع نیاز به تامین مالی، ضمن حفظ اصل سرمایه خود و بدون نیاز به فروش اوراق بهادار نسبت به تامین مالی و یا تودیع تضمین لازم به جهت ایفای تعهدات خود اقدام‌ کنند.

مدیر خدمات حقوقی سمات در ادامه گفت: در مجموع در پاییز امسال به تعداد ۵۴۵ درخواست رفع توثیق و ۱.۲۹۴ درخواست فروش اوراق بهادار وثیقه در مدیریت خدمات حقوقی سمات رسیدگی شده که ارزش ریالی آن به رقمی بالغ بر ۲۱۳ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

ترابی در خصوص آمار پرونده‌های انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث نیز گفت: از ابتدای امسال بیش از ۲ میلیارد و ۹۰۹ ورقه بهادر متعلق به متوفیان به ازای ۱۱۷ هزار و ۹۸۰ نفر/نماد و با ارزشی افزون بر ۱۷ هزار میلیارد ریال بین وراث قانونی آنها تقسیم شده  که این اعداد به غیر از آمار متوفیان سهام عدالت است.

افزایش شعب کارگزاری و بانک در طرح تقسیم سهام عدالت متوفیان

مدیر خدمات حقوقی سمات در پایان در مورد آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث نیز گفت: باتوجه به افزایش تعداد شعب کارگزاری و بانک‌ها در طرح تقسیم سهام عدالت متوفیان، وراث این طرح هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه میراث اقدام کنند تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند در ادامه مراحل انتقال سهام به وراث و واریز سود معوقه سال‌های قبل به حساب آنها را نیز در اسرع وقت عملیاتی کند.

براساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به ۶ هزار شعبه دفاتر شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های منتخب (بانک ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت) فرایند انتقال سهام را انجام دهد.