مدیرمعاملات کارگزاری نمادشاهدان درگفت‌و گو با مدار اقتصادی :شرایط ورود نقدینگی جدید به بورس مهیا است

سمانه ارشدی، تحلیل‌گر بازارهای مالی می‌گوید، در حال‌حاضر متغیرهای اقتصادی و حضور ایران در پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی سیگنال‌های مثبتی به بورس ارسال می‌کنند.

سمانه ارشدی، درخصوص روند شاخص بورس تا پایان سال به مدار اقتصادی، گفت: در ماه‌های گذشته بازارسرمایه تحت تاثیر حاشیه‌های خبری، تایید و تکذیب‌ها و شایعات قرار گرفت و به رغم شرایط مناسب رشد و بهبود متغیرهای اقتصادی، اهالی بازار اندکی اعتماد خود را به بورس از دست دادند و بعد از اینکه اثر خبرها فروکش کرد، تنش منطقه‌ای را شاهد بودیم.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه‌ داد: در حال‌حاضر متغیرهای اقتصادی و حضور ایران در پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی سیگنال‌های مثبتی به بورس ارسال می‌کنند؛ دعوت سازمان بورس از هلدینگ‌ها، بانک‌ها، تامین سرمایه‌ها و شرکت‌های بزرگ برای افزایش‌سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هم خبر مثبت اثربخشی است.

او با بیان اینکه بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت‌ها مهمترین محرک فعلی است، افزود: اهالی بازارسهام منتظر هستند تا شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه دارند، اطلاعیه‌های خود را در سامانه کدال منتشر کنند. انتشار این اخبار مثبت، گام موثری برای رشد بازارسرمایه است و روند معاملات را دگرگون می‌کند؛ با این حال، باید برای تحرک روند شاخص، اخبار مثبت بیشتری به بازارسهام مخابره شود؛ با انتشار اخبار مثبت، اعتماد به بازارسهام باز می‌گردد.

سمانه ارشدی در پاسخ به این سوال که ثبات بازار ارز چه اثری بر روند بازارسرمایه دارد؟ گفت: هرچند طی چند روز گذشته شاهد نوسان‌های مقطعی نرخ ارز بودیم اما از ابتدای امسال شاهد ثبات این بازار هستیم و به نظر نمی‌رسد نرخ ارز با تکانه همراه باشد. زمانی که بازار ارز در ثبات است، از یکسو مسیر پیش‌بینی پذیری اقتصاد هموار می‌شود و از سوی دیگر بازارهای غیر مولد جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

او افزود: بنابراین در بین بازارها تنها بازاری که پتانسیل رشد دارد بازارسهام است و شرایط برای ورود نقدینگی جدید به بورس مهیا است. در این شرایط سیاست‌گذار باید تدابیری را اتخاذ کند که جریان نقدینگی از بازارهای غیرمولد به بازارسهام منتقل شود؛ به عنوان مثال کاهش نرخ‌بهره بین‌بانکی، موجب جذاب‌تر شدن بازارسهام می‌شود.

این تحلیل‌گر بازارهای مالی اضافه کرد: باتوجه به متغیرهای بنیادی، شاخص کل بورس تهران در شرایط فعلی به زیر دو میلیون واحد باز نمی‌گردد؛ ارتفاع 2 میلیون واحدی شاخص بسیار مهم است و این سیگنال قوی به معنای آن است که بازارسهام ریسک پایینی دارد.

او در پاسخ به این سوال که کدام صنایع پتانسیل بیشتری برای رشد دارند، گفت: شرکت‌هایی که برنامه تجدید ارزیابی دارایی با درصدهای جذاب را منتشر کنند، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند.