بزرگترین تعهد پذیره‌نویسی توسط نهاد مالی خصوصی انجام شد

کرمان موتور اخیرا اقدام به انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد بر مبنای خودرو KMC T۸ با مشاوره و تعهد پذیره نویسی گروه مالی کارآمد کرده است.

علی جبل عاملی قائم مقام گروه مالی کارآمد با اشاره به تنوع ابزارهای تأمین مالی بخصوص در حوزه اوراق بدهی، اعلام کرد: اوراق سلف موازی استاندارد تنها روش کوتاه مدت یکساله و یا نهایتا دو ساله ای است که شرکت های تولیدی مشروط به تایید شرایط و استاندارد کالا توسط بورس کالا مبنای انتشار قرار می دهند. دیگر روش های مبتنی بر بدهی که منجر به انتشار اوراق می شوند مانند اوراق مرابحه برای سررسید های بلند مدت سه یا چهار ساله طراحی شده است.

روش انتشار اوراق سلف موازی، پیچیدگی های مخصوص دارد از جمله اینکه کالای مبنای انتشار باید از هر لحاظ استاندارد بوده، متقاضی انتشار باید سابقه فعالیت قابل اتکاء در بازار کالای مورد پذیرش و طبیعتا چشم‌انداز روشنی از تداوم فعالیت متقاضی وجود داشته باشد. همچنین میزان عرضه کالا توسط متقاضی به گونه‌ای باشد که امکان کشف عادلانه قیمت را در بورس فراهم آورد و نهایتا کالا نباید مشمول محدودیت‌هایی از جمله قیمت گذاری دستوری و انحصار در عرضه یا تقاضا باشد که مانع از کشف عادلانه قیمت شود.

این روش بخصوص برای شرکت های دارای سابقه عرضه کالا در بورس مطلوب است. خودروسازان بواسطه عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا مشمول این شرایط می شوند بخصوص اینکه تولیدات شرکت های خودروساز اغلب ارز بری بالایی دارد و تأمین ارز در شرایط فعلی کار دشواری است. این نکته حائز اهمیت است که با پیچیدگی های فوق این اوراق باید توسط مشاور متبحری تهیه و تنظیم شده و برای بررسی به بورس کالا و سازمان بورس ارسال شود.

گروه کرمان موتور هم سابقه طولانی در استفاده از ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه دارد و اخیرا اقدام به انتشار موفقیت آمیز ۲ هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد بر مبنای خودرو KMC T۸ با مشاوره و تعهد پذیره نویسی گروه مالی کارآمد کرده که از حیث حجم انتشار در میان کل انتشار های قبل، دومین رتبه را دارد. اولین رتبه متعلق به انتشار اوراق سلف بر مبنای سنگ آهن به میزان ۳ هزار میلیارد تومان بود.