زنجیره قراردادهای اختیار معامله "اخزا" منتشر شد

فرابورس ایران در ادامه تلاش برای تعمیق و توسعه بازار مشتقه در تازه ترین اقدام، سری جدید زنجیره قراردادهای اختیار معامله را روی نماد "اخزا" ایجاد کرد.

به گزارش فرابورس؛ این رکن بازارسرمایه همواره تلاش کرده تا با متنوع سازی ابزارهای مالی پاسخگوی نیاز اهالی بازار باشد و در همین راستا نیز توجه ویژه ای به بازار اوراق مالی اسلامی دارد و بخش اصلی بازار اورق مالی اسلامی مربوظ به تامین مالی بدهی دولت است و این بخش ارتباط نزدیکی با محاسبه نرخ بدون ریسک دارد برهمین اساس از سال های گذشته فرابورس ایران تصمیم به انتشار قراردهای اختیار معامله روی اوراق دولتی این بازار داشته است.

در همین راستا در تاریخ 27 فروردین سال 1396 زنجیره‌ای از قراردادهای اختیار معامله در نماد «اخزا1» انتشار یافت.

در ادامه این مسیر با توجه به شرایط روز بازار و نیاز فعالان و دارندگان اوراق «اخزا»، سری جدید زنجیره قرارداد اختیار معامله روی نماد «اخزا 101» ایجاد شده است.

گفتنی است ابزار اختیار معامله در اوراق با درآمد ثابت مزیت‌های زیادی برای فعالان بازارهای مالی دارد از جمله اینکه باعث شفاف شدن نرخ‌های آتی می‌شود و افزایش کیفیت نرخ‌های کشف شده را نیز به همراه دارد. زنجیره نمادهای ایجاد شده، امکان تثبیت نرخ، تضمین سقف یا کف نرخ را فراهم می‌سازد.
نکته مهم دیگری که به تعمیق بازار ابزارهای مالی اسلامی کمک بسیاری می‌کند موضوع اصلاح ضرایب وجه تضمین است. در حال حاضر ضرایب وجه تضمین بازار مذکور مشابه با نمادهای سهام تعریف شده و این در حالی است که بازار اوراق بدهی، بازاری با ریسک کمتر است.

در این خصوص فرابورس ایران درخواستی مبنی بر کاهش ضرایب وجه تضمین در خصوص اوراق بدهی و نیز صندوق‌های بادرآمد ثابت را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه ارسال کرده است که در صورت اصلاح آن، فرابورس می‌تواند سررسیدهای بیشتر و متنوع‌تری را در اوراق بدهی منتشر کند.