منتظر تحولات جدی در سامانه معاملات و پس از معاملات باشید

رئیس سازمان بورس با اشاره به لزوم تسریع در روند تامین مالی از بستر بازار سرمایه و پیگیری تغییر دامنه نوسان از تحولات جدی در سامانه معاملات و پس از معاملات خبر داد.
 
مجید عشقی رئیس سازمان بورس با بیان اینکه عمق بازار سرمایه و بازیگران آن نسبتاً رشد داشته و به دنبال این موضوع نهادهای مالی نیز افزایش پیدا کردند به سنا گفت: نهادهای قدیمی از قابلیت و ابزارهای جدیدی رونمایی کردند و عمدتاً در حوزه فناوری اطلاعات تحولات مطلوبی رقم خورده است. با چنین بستری، نمایشگاه صنعت مالی فرصت مناسبی را برای به اشتراک‌گذاری تجربیات و این توانمندی‌ها بوجود آورد.

وی افزود: همیشه ابهامی در مواجهه با سهامداران و نهادهای مالی وجود دارد که از جمله می‌توان به پرسش‌هایی درباره سهامداران حقوقی و فعالیت آنها اشاره کرد. در این نمایشگاه فرصتی برای طرح پرسش‌ها و رفع ابهام فراهم شد. عمده فعالان بازار سرمایه و نهادهای مالی استقبال مناسبی از راه‌اندازی ابزارهای جدید همچون آتی سهم، انواع صندوق‌ها همچون صندوق بازنشستگی، تضمین اصل سرمایه و… داشتند.

این مقام مسئول ادامه داد: حساسیت اصلی بازیگران سهام مربوط به نمادهای متوقف است که نقدینگی بازار را نیز کاهش می‌دهد. همچنین دغدغه و حساسیت بالایی در خصوص دامنه نوسان وجود دارد که در مورد این موضوع نیز کارشناسی برخورد خواهد شد و تمام جوانب سنجیده می‌شود. مباحث مربوط به دامنه نوسان طبق برنامه گذشته پیش خواهد رفت.

عشقی با بیان اینکه ابزارهای غیرمستقیم به روان شدن بازار کمک می‌کند، گفت: فرهنگ سازی استفاده از این نوع ابزارها زمان‌بر است. باتوجه به پیچیده شدن ابزارها باید به سوی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم پیش رفت. یکی از اولویت‌ها و مباحث جدی سازمان بورس مربوط به تامین مالی است که از بستر بازار سرمایه از زمان درخواست تا دریافت وجه جهت تامین مالی پروژه باید در مدت کوتاهی به سرانجام برسد. امید است تا سال آینده دستاورد مطلوبی در مورد این هدف ست آید.

به گفته وی، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات یکی دیگر از اولویت‌های سازمان بورس به حساب می‌آید و در سامانه معاملات و پس از معاملات تحولات جدی رخ خواهد داد.