مدیرعامل مدیریت فناوری بورس وعده داد: راه‌اندازی سامانه بومی معاملات بورس تا پایان سال

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس از راه‌اندازی سامانه بومی معاملات تا پایان سال خبر داد و پیش بینی کرد حداقل بخشی از معاملات روزانه به این سامانه منتقل شود.
 
روح اله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس از راه‌اندازی سامانه بومی معاملات تا پایان سال خبر داد و به مدار اقتصادی گفت: سامانه معاملات بومی در حال تدوین قرارداد است. امید می رود سازمان بورس این مرحله را سریع‌تر به انجام برساند و تا پایان سال حداقل بخشی از معاملات روزانه به این سامانه منتقل شود.

وی افزود: سامانه معاملات بومی، توسط یک شرکت خصوصی ایرانی در دست اجرا و شرکت مدیریت فناوری سهامدار این شرکت است و نقش اجرایی ندارد. باید قرارداد سازمان و این شرکت منعقد و در مرحله بعد، بهره‌برداری و عملیات سامانه به شرکت مدیریت فناوری واگذار شود. اگر ظرف یکی دو ماه آینده این قرارداد نهایی شود، قاعدتا باید تا پایان سال یک یا چند نماد معاملاتی را به سامانه بومی منتقل کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: زیرساخت‌های سامانه معاملات بورس تحت فشار نیست و خدمات مناسبی ارایه می‌دهد. اردیبهشت‌ ماه که جریان نقدینگی و حجم معاملات روزانه افزایش یافته بود، بخش سامانه‌های برخط گاهی با مشکل مواجه می‌شد اما سامانه و هسته اصلی معاملات با مشکل خاصی روبرو نبود. این موضوع نشان می‌دهد برنامه‌های توسعه‌ای که روی سامانه معاملات طی سال‌های اخیر انجام شده، نتیجه‌ بخش بود.

دهقان با بیان اینکه سامانه معاملات را باید به دو بخش تقسیم کرد، توضیح داد: بخش نخست، هسته اصلی معاملات است که در اختیار شرکت مدیریت فناوری قرار دارد و به درگاه‌های متفاوتی وصل است اما بخشی از سامانه معاملات که مربوط به حوزه آنلاین تریدینگ می‌شود در اختیار شرکت‌های کارگزاری قرار دارد و در آن نقشی ندارد.

به گفته وی، کارگزاری‌های بزرگ به دلیل تعداد زیاد مشتریان، گاهی در حجم‌های بالای معاملات روزانه دچار مشکل می‌شوند اما اگر هسته اصلی معاملات دچار مشکل شود، حتی معامله‌گران کارگزاری‌ها نیز قادر به انجام معاملات نیستند. خوشبختانه به دلیل توسعه سیستم‌ها در روزهای پرترافیک بازار این اتفاق نیفتاد. برنامه‌های توسعه محور هسته معاملات در دست اجرا است که علاوه بر برنامه‌های توسعه‌ای قبلی خدمات بیشتری ارایه می‌دهد. همچنین تغییراتی در بخش سخت‌افزاری و تحولاتی هم در کد نرم‌افزارها برای پشتیبانی از ظرفیت‌های بالاتر ایجاد خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: برنامه‌های توسعه‌ای نرم‌افزاری که از سال‌های قبل آغاز شده، همچنان ادامه دارد تا ظرفیت‌های بالاتری را در بازار سرمایه ایجاد شود. هر برنامه توسعه‌ای حدود 20 تا 30 درصد ظرفیت‌های بازار را ارتقا می‌دهد. پروژه‌های توسعه‌ای که تاکنون اجرا شده، اعلام عمومی نشده اما در زمان اوج معاملات این ظرفیت‌های توسعه‌ای نتایج مطلوبی را به همراه داشت. ظرفیت‌های جدید با توجه به افزایش حجم معاملات بازار ایجاد شده است.

دهقان اضافه کرد: سایت فیپیران به عنوان مرجع اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط شرکت مدیریت فناوری ایجاد شده و توسعه یافته است. سرمایه‌ گذاران می‌توانند تمامی اطلاعات صندوق‌های بازار سرمایه را یکجا بصورت کاملا همگام و یکسان مشاهده و با کنار هم گذاشتن داده‌های موجود، صندوق مناسب و مورد نظر را انتخاب کنند.

وی اظهار امیدواری کرد با توسعه سایت فیپیران، شرکت مدیریت فناوری در بخش ایجاد تسهیلاتی در راستای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم کمک کند. با استفاده از ظرفیت‌های سایت فیپیران، رتبه‌بندی صندوق‌ها به اطلاع مردم و سهامداران می‌رسد تا افراد با تشکیل پرتفو جداگانه، سود و زیان‌ را مشاهده و محاسبه کنند. آمارهای معاملاتی و بازدهی صندوق‌ها نیز در سایت فیپیران بصورت شفاف و قابل دسترسی است و افراد از این طریق با یک مقایسه دقیق و ساده، اقدام به سرمایه‌گذاری می کنند.