بزرگترین متانول ساز جهان تعطیل شد!

موسس و رئیس هیات مدیره پتروشیمی کاوه از تعطیلی بزرگترین متانول ساز جهان به دلیل گرانی ۵۴ درصدی نرخ خوراک خبر داد!

ابراهیم عسگریان موسس و رئیس هیات مدیره پتروشیمی کاوه با اشاره به تغییر نرخ خوراک و سوخت گاز صنایع، گفت: پتروشیمی کاوه طی سال های 1400 تا 1402 بالغ بر 1.16 هزار میلیارد تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده بستانکار بود. این درحالی است که گاز این شرکت به علت بدهی قطع شده اما گاز متانول سازان دولتی قطع نشد!

وی افزود: تولید هر مترمکعب متانول برای کارخانه های خصوصی از جمله پتروشیمی کاوه 120 دلار زیان دارد. ماه گذشته 800 میلیارد تومان هزینه گاز کارخانه شد. تعطیلی این کارخانه و عدم مصرف گاز به معنای از دست رفتن 800 میلیارد تومان از جیب دولت است.

این مقام مسئول ادامه داد: در جلسه با رئیس جمهور مقرر شد برای اجرای تصمیمات با انجمن ها مشورت شود. قیمت جهانی گاز افت داشته و به 9 سنت رسیده اما به تازگی نرخ گاز 54.2 درصد گران شد. در این راستا فقط چین خریدار محصولات است آن هم بگونه ای که 10 درصد را پرداخت می کند، 30 روز تخلیه بار زمان می برد و 65 دلار هم بابت کرایه اخذ می شود. پس از تایید سلامت کالا، 40 روز هم برای دریافت مبلغ نهایی طول می کشد.

به گفته عسگریان، شرکت گاز هر 15 روز پرداخت مبالغ را طلب می کند. دولت باید از کاخانه های خصوصی حمایت کند. بزرگترین متانول ساز جهان در ایران تاسیس شد اما دولت با گرانی گاز  آن را تعطیل کرد.