از فردا آغاز به کار می‌کند؛ انبار شمش طلای بانک صادرات

معاون مالی بانک صادرات از فعال شدن انبار شمش طلای این بانک در بورس کالا از ۲۷ شهریور، هزینه‌های انبارداری و شرایط تحویل فیزیکی خبر داد.
 
مجتبی صالحی معاون مالی بانک صادرات از فعال شدن انبار شمش طلای بانک صادرات با هدف ارائه ابزار جدید و تقویت ارتباط بین بازار پول و بازار سرمایه در قالب محصولات بورس کالا از دوشنبه ۲۷ شهریور ماه خبر داد که دارایی‌های موجود در این انبار در نماد گواهی سپرده کالایی شمش طلا "CD1GOB0001" قابل معامله خواهد بود.

وی افزود: دارایی پایه هر گواهی سپرده کالایی معادل یک گرم (۱۰۰ سوت) از شمش طلای یک کیلوگرمی با عیار معاملاتی ۹۹۵ (قسمت در هزار) است و شمش‌های تولیدی شرکت معادن و صنایع معدنی کارند صدر جهان صرفأ توسط تولیدکننده و شمش‌های سایر تولیدکنندگان خارجی صرفأ توسط وارد کنندگان مورد پذیرش بانک، قابل تحویل به انبار شمش طلای بانک صادرات است.

این مقام مسئول ادامه داد: انباردار حسب مورد مکلف به اخذ و نگهداری شناسنامه صادره شرکت‌های تولیدی برای هر شمش طلا و تحویل آن به دارنده گواهی سپرده در زمان دریافت کالا از انبار است. هزینه‌های انبارداری با شروع معاملات روزانه ۳۰ ریال به ازای هر گواهی سپرده کالایی برای نگهداری کالا در انبار از ابتدای روز صدور گواهی سپرده کالایی به نام مالک کالا، تا پایان روز معامله هر بخش از کالای فروش رفته بر عهده وی است که این هزینه توسط اتاق پایاپای بورس کالا از وجه معامله کسر شده و در دفتر دارایی انباردار اعمال می‌شود.

صالحی اضافه کرد: هزینه انبارداری از ابتدای روز تقویمی پس از روز معامله تا پایان روز تحویل از انبار بر عهده خریدار است که در هنگام تحویل کالا از انبار وجه مورد نظر از دفتر دارایی مشتری تسویه می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده هزینه انبارداری نیز به میزان ۹ درصد هزینه انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت می‌شود. هزینه انبارداری برای جبران تمامی خدمات انبار از جمله نگهداری، حفاظت فیزیکی، بیمه انبار و سایر هزینه‌ها بوده و غیر از هزینه تعیین‌ شده، هیچ مبلغ دیگری به انباردار پرداخت نخواهد شد. برای تحویل گرفتن شمش یک کیلوگرمی از انبار حداقل باید ۱۱ هزار گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارائه شود.