رییس سازمان بورس: راهکار قیمت ‌گذاری دستوری موفق نبود

رییس سازمان بورس با بیان اینکه سرمایه گذاری از محل سود شرکت ها از اولویت های سازمان بورس است و همواره در بورس کالا تامین نیاز داخل در اولویت بود، گفت:  سیاستگذار فکر می کند با قیمت‌گذاری دستوری می تواند مشکلات را حل کند اما این راهکار موفق نبود.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش تاب آوری در صنعت فولاد گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی برای صنعت فولاد و سایر صنایع بسیار اهمیت دارد. به خود می‌بالیم که علی رغم تمام موانع و دشمنی‌هایی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد صنایع همچنان پای کار هستند.

وی افزود: بزرگترین آفت بر سر راه توسعه اقتصاد کشور ناامید کردن تولیدکنندگان و مردم از مسیر توسعه اقتصادی است‌. صنعت فولاد در بازار سرمایه جایگاه ویژه ای دارد و سهمی بیش از ۳۰ درصد از کل سودآوری در این بازار دارد.

وی افزود: همه فعالان در بخش های خصوصی و دولتی همگی یک هدف را دنبال می کنند اما به نظر می رسد در راهکارهایی که اتخاذ می کنند اختلاف نظرهایی وجود دارد از مسیر همین نشست های گفتمانی قابل حل است.

وی ادامه داد: تامین مالی صنعت فولاد و حفظ سرمایه گذاری ها اهمیت زیادی برای بازار سرمایه دارد.

عشقی تصریح کرد: یکی از مسائل جدی در سرمایه گذاری در زنجیره صنایع، تامین انرژی و تامین برق است. سازمان بورس اعلام آمادگی می‌کند که با انتشار اوراق های مختلف این مسئله رفع شود، اجرای این مسئله نیازمند کمک دولت و مجلس است.

عشقی گفت: در سال گذشته بیش از ۲۰۰ همت بازگشت سرمایه به شرکت های بورسی صورت گرفت.

وی بیان کرد: در سازمان بورس تلاش بر این است که مصرف انرژی تمام شرکت ها بررسی شود، چه شرکت های انرژی بر و چه غیر از آنها، با این حال توفیق در کاهش مصرف انرژی نیاز به یک برنامه ریزی بلندمدت دارد.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری از محل سود شرکت ها از اولویت های سازمان بورس است و همواره در بورس کالا تامین نیاز داخل در اولویت بوده است .

وی افزود: سیاستگذار فکر می کند با قیمت‌گذاری دستوری می تواند مشکلات را حل کند اما این راهکار موفق نبود.

عشقی گفت: تداوم تولید شرکت‌های فولادی در بلندمدت نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی از سود حاصله در طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها است.

وی گفت: بالای ۳۰ درصد سودآوری بازار سرمایه از فلزات اساسی است و منافع میلیون‌ها سهامدار و سهامداران عدالت به صنعت فولاد و دیگر فلزات وابسته است.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: بحث سرمایه گذاری از طریق منابع داخلی ( سود های انباشته )، شرکت های سهامی عام پروژه برای پروژه های خاص از جمله دغدغه های ما است .

عشقی گفت : همواره سعی کردیم در بورس کالا به نحوی عمل کنیم تا نیازهای داخلی با قیمت های منطقی تامین شود. سیاست‌گذاران گاها با قیمت‌گذاری دستوری آسیب هایی را بر صنایع و بازار آزاد وارد کردند، امید می‌رود با اصلاحات صورت گرفته این مسئله رفع شود .