دستورالعمل جدید انتشار اوراق بهادار بدهی و بدون ضامن ابلاغ شد

سازمان بورس در راستای تسهیل، تسریع و کاهش هزینه‌های تامین مالی شرکت‌ها، دستورالعمل جدید انتشار اوراق با استفاده از رتبۀ اعتباری و بدون ضامن را ابلاغ کرد.
 
مرتضی چشان رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جدید انتشار اوراق بدهی با استفاده از رتبۀ اعتباری و بدون استفاده از ضامن  در راستای تسهیل، تسریع و کاهش هزینه‌های تامین مالی شرکت‌ ها خبر داد و گفت: با تصویب دستورالعمل جدید، کلیۀ مقررات قبلی لغو شد.

وی افزود: از جمله تغییرات مثبت دستورالعمل جدید، افزایش سقف تامین مالی شرکت‌ها بدون استفاده از رکن ضامن و اعطای تخفیف بیشتر در حجم وثایق مورد نیاز است. شرکت های بورسی یا فرابورسی در صورت اخذ رتبه اعتباری BBBˉ به بالا از موسسات رتبه‌بندی دارای مجوز فعالیت، مجاز به تأمین مالی بدون استفاده از رکن ضامن و با تکیه بر رتبه اعتباری اخذ شده، خواهند بود.

این مقام مسئول ادامه داد: سایر شرکت‌هایی که از توثیق جهت تضمین اوراق استفاده خواهند کرد بر اساس دستورالعمل جدید، ملزم به ارائه گزارش رتبه‌بندی بانی خواهند بود. موسسات رتبه‌بندی در گزارش باتوجه به وضعیت مالی و نقدینگی متقاضی، ملزم به اظهار نظر در خصوص توانایی تامین مالی در پرداخت اصل و فرع اوراق در سررسید مقرر هستند.

به گفته چشان، متقاضیان انتشار اوراق بدهی در صورت عدم اقدام به رتبه‌بندی توسط مؤسسات رتبه‌بندی دارای مجوز فعالیت، طبق مقررات مربوطه ملزم به استفاده از رکن ضامن جهت انتشار اوراق بدهی خواهند بود.