افزایش قیمت نفت با حمایت عراق از کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس

در حالی که عراق حمایت خود را از کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس پیش از نشست دو هفته‌ای اعلام کرد، برخی از بازاریان در آستانه پایان هفته با مواقع فروش گسترده روبرو بودند و این منجر به کاهش قیمت نفت تا حدود 2 درصد در روز جمعه شد. همچنان که قیمت‌ها با کاهش هفتگی 4 درصدی به اتمام می‌رسند، این سومین افت هفتگی متوالی است. فیل فلین، یک تحلیلگر در گروه قیمت‌های آتی، گفت: "ما در این هفته با یک موقعیت کوتاه تقریباً بی‌سابقه وارد شدیم و اکنون شاهد پوشش کوتاهی هستیم که به انتهای هفته می‌رود."

فلین اشاره کرد که علاوه بر اظهارات عراق، عربستان سعودی و روسیه هم تایید کرده‌اند که تا پایان سال به کاهش تولید نفت ادامه خواهند داد.

بیکر هیوز از شرکت خدماتی انرژی در ایالات متحده نیز اعلام کرد: "در ایالات متحده، شرکت‌های انرژی برای دومین هفته متوالی فعالیت تعدادی از سکوهای نفتی را به کمترین حد از ژانویه 2022 کاهش داده‌اند." افزایش نرخ تولید سکوهای نفتی باعث افزایش 1.4 دلاری یا 1.8٪ نفت برنت شده و قیمت هر بشکه به 81.43 دلار می‌رسد، در حالی که نفت وست تگزاس (WTI) با افزایش 1.43 دلار یا 1.9٪ به 77.7 دلار می‌رسد.

برانت و WTI برای سومین هفته متوالی افت خود را به دست آوردند، اما هر دو نماد فنی از حوزه فروش بیش از حد خارج شدند. تحلیلگران در Commerzbank اظهار داشتند: "نگرانی‌ها از تقاضا جایگزین ترس از قطع تولید به خاطر تنش‌های خاورمیانه شده‌اند."

داده‌های ضعیف اقتصادی چین در این هفته نگرانی‌ها از کاهش تقاضا را افزایش داد. پالایشگاه‌های چین، بزرگترین خریدار نفت خام از عربستان سعودی، خواستار عرضه کمتر از عربستان سعودی (بزرگترین صادرکننده جهان) برای ماه دسامبر شدند. حساسیت مصرف‌کنندگان آمریکایی برای چهارمین ماه پیاپی در ماه نوامبر کاهش یافت و انتظارات خانوارها از تورم دوباره افزایش یافت.

مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، با تکرار اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز پنج‌شنبه، گفت که هنوز آماده نیست بگوید که آیا فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را انجام داده است یا خیر. نرخ بهره بالاتر می‌تواند با کاهش رشد اقتصادی تقاضای نفت را کاهش دهد. به گفته دفتر آمار ملی بریتانیا، در بریتانیا، اقتصاد در دوره ژوئیه تا سپتامبر رشد نکرد اما از رکود جلوگیری کرد.

 تحلیلگر بازار سرمایه در RBC، هلیما کرافت گفت.نشست آینده اوپک در تاریخ ۲۶ اکتبر برگزار خواهد شد. وزارت نفت عراق گفت که بغداد متعهد به توافق اوپک در تعیین سطوح تولید است.
نیویورک (رویترز) 
ترجمه از : مهدی محمدی مغانلویی