"داتام" عرضه اولیه می شود

مطابق با اطلاعیه شرکت بورس تهران، روز چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲، مجموعا یک میلیارد سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت «گروه مالی داتام» با نماد «داتام» عرضه می‌شود.
 
 

جلسه معارفه گروه مالی داتام بعداز ظهر شنبه دوم دی برای اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی با حضور عباس فارسی رئیس هیات مدیره، علی عالی زاده مدیرعامل، نماینده تامین سرمایه امید به عنوان ارزش گذار، جمعی از نیروهای بانک ایران زمین و گروه مالی برگزار شد تا این شرکت 1000 میلیارد تومانی، آماده عرضه اولیه 10 درصدی سهام برای چهارشنبه هفته جاری شود.

رسالت اصلی "داتام"

بر اساس این گزارش، عباس فارسی رئیس هیات مدیره گروه مالی داتام با اشاره به جایگاه ویژه "داتام" بین زیرمجموعه های بانک ایران زمین و هلدینگ توسعه تجارت داتام، گفت: کلیه فعالیت های مالی در حوزه بازار سرمایه به این گروه محول شده است. یکی از رسالت های اصلی این گروه در زنجیره ارزش بانک، استفاده از بازار سرمایه در کنار بازار پول و تامین مالی شرکت های اقتصادی است.

وی افزود: سوپر مارکت مالی هم در این گروه طراحی شده که با توجه به حوزه فعالیت شرکت های زیرمجموعه از جمله لیزینگ، صرافی، کارگزاری و مشاوره سرمایه گذاری کلیه نیازهای مشتریان در بازار سرمایه را پاسخگو خواهد بود.

تاریخچه شرکت

علی عالی زاده مدیرعامل گروه مالی داتام با اشاره به تاریخچه شرکت، گفت: گروه مالی داتام سال 88 تاسیس و فعالیت را همزمان آغاز کرد. گروه شامل شرکت اصلی و شرکت‌های تحت کنترل کارگزاری حافظ، مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ، پاک انرژی نیکو گستر، لیزینگ ایران زمین، چاوش همراه سرزمین ایرانیان و شرکت خدمات ارزی و صرافی ایران زمین است.

تمرکز اصلی فعالیت/ عدم دستور کار فعلی افزایش سرمایه

وی افزود: سرمایه شرکت بالغ بر 1000 میلیارد تومان بوده و 94.9 درصد سهام به شرکت توسعه تجارت داتام و 5 درصد دیگر به شرکت تامین آتیه سرزمین ایرانیان تعلق دارد. با توجه به عملی شدن برنامه افزایش سرمایه در سال جاری، برنامه‌ای برای افزایش سرمایه در دستور کار قرار ندارد. تمرکز اصلی فعالیت شرکت های حوزه صنعت مالی است و عمدتا هلدینگ‌های وابسته به بانک ها و گروه های بازار سرمایه در راستای بازار حرکت می کنند.

سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی

این مقام مسئول ادامه داد: ظرفیت هایی هم در فعالیت فرعی دیده شده تا هم در پروژه های تولیدی و ساختمانی سرمایه گذاری شود و هم در خدمات مرتبط با بازار سرمایه از جمله پذیرش سمت در صندوق های سرمایه گذاری، تامین مالی بازارگردانی اوراق بهادار، مشارکت در تعهد پذیره نویسی و ضامن اوراق بهادار حضور فعال داشت.

مشارکت در تعهد پذیره نویسی

عالی زاده با اشاره به فعالیت در مشارکت تعهد پذیره نویسی، توضیح داد: اولین پروژه تامین مالی در این حوزه مهر ماه برای شرکت حایر به ارزش 300 میلیارد تومان اجرایی شد. دومین پروژه انتشار اوراق مرابحه برای گروه انتخاب الکترونیک آرمان به ارزش 1000 میلیارد تومان و با نرخ 26 درصدی خواهد بود و 2.5 هزار میلیارد تومان هم پروژه تامین مالی در دستور کار است.

برنامه های آتی از عرضه اولیه زیرمجموعه تا درخواست تاسیس سه صندوق

وی از برنامه پذیرش و عرضه اولیه لیزینگ ایران زمین، راه اندازی شعب در شهرهای دیگر،ارائه خدمات بطور 24 ساعته، درخواست تاسیس صندوق های املاک و مستغلات، زمین و ساختمان و سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت دولتی خبر داد و گفت: برای سال مالی جاری و آتی تقسیم سود به میزان حداقل 90 درصد سود خالص سال، قابل پیش‌بینی است.