هوش مصنوعی یکی از محرک های اصلی رشد شگفت‌انگیز سهام در سال گذشته بود

 با نگاهی بلند، آینده روشن است

زمان آن فرا رسیده که نگاهی خوشبینانه به این موضوع داشته باشیم.

من در مورد اینکه آیا تورم همچنان کاهش می یابد یا از رکود جلوگیری می شود صحبت نمی کنم. در عوض ، من در مورد پیشرفت در مورد برخی از چالش های غیرقابل تحمل بشریت صحبت می کنم: هوش مصنوعی ، بیماری هایی مانند آلزایمر ، چاقی و تغییرات  آب و هوایی.
آمریکایی ها این روزها بدبین هستند و من انتظار ندارم نظر آنها را تغییر دهم. دقیقاً پنج سال پیش نوشتم که جهان به طرز بی‌وقفه‌ای در حال بهتر شدن است. در سالهای پس از آن ، همه گیر ، جنگ و تورم بسیاری از جهان را بیمار تر ، فقیرتر و عصبانی تر کرده است.
و صادقانه بگویم، "خوش بینی فنی" مدتی است که اثبات نشده است. آخرین پیشرفتی که به رشد اقتصادی کمک کرد، اینترنت مصرف کننده برای بیش از دو دهه پیش بود. شما تاثیر روبات ها، ماشین های الکتریکی، هواپیماهای بدون سرنشین، واقعیت مجازی یا چاپ سه بعدی را بر رشد اقتصادی یا بهره وری را نخواهید دید. تاثیر ارز دیجیتال منفی بوده است. داروهای جدیدی هر ساله وارد بازار می شوند، اما بین خودکشی، مصرف بیش از حد مواد افیونی و کووید-19، امید به زندگی، با محبوب ترین معیار، کمتر از سال 2019 در ایالات متحده است.
یک مطالعه تأثیرگذار توسط چهار اقتصاددان در سال 2017 به این نتیجه رسید که پیدا کردن ایده‌هایی که باعث رشد اقتصادی می‌شوند سخت‌تر می‌شود. یکی از نویسندگان، جان ون رینن از موسسه فناوری ماساچوست، گفت: "من در MIT سرگردان هستم، به نظر می رسد که میلیون ها نوآوری در حال انجام است - اما شما این را در اعداد مربوط به بهره وری یا افزایش دستمزد نمی بینید.

بنابراین؛ تاریخ در برابر نوآوری های چند سال گذشته که تفاوت زیادی ایجاد کرده است، مبارزه می کند. و با این حال چیزی متفاوت است.

واضح ترین را در نظر بگیرید: هوش مصنوعی مولد، که در پشت ChatGPT و سایر سیستم هایی قرار دارد که چالش های پیچیده را به زبان طبیعی حل می کنند. تنها در یک سال، به ابزاری ضروری برای کارگران، دانش‌آموزان و خالقان روزانه بی‌شماری تبدیل شده است. هوش مصنوعی یکی از محرک های اصلی رشد شگفت انگیز سهام در سال گذشته بود. به گفته گروه کارلایل، بدون تقریباً 40 سهام مرتبط با هوش مصنوعی، S&P 500 از پایان سال 2022 به جای 24 درصد، 12 درصد رشد می کرد.
برای اطمینان، سهام هوش مصنوعی ممکن است در یک حباب باشد. سهام اینترنت در سال 2000 نیز بازگشت. اما منافع اقتصادی واقعی بود:  رشد بهره وری سالانه از سال 1997 تا 2003 دو برابر شد و به حدود 3.5 درصد رسید. با کمال تعجب، بهره‌وری نیز اخیراً شتاب گرفته و به 2.4 درصد در سال منتهی به سپتامبر رسیده است. با توجه به نوسانات آن، نباید بیش از حد آن داده ها را مطالعه کنید، مطمئناً تأثیر هوش مصنوعی را ندارد. با این حال، شاید به طور تصادفی، تقریباً در همان زمان، تحلیلگران سهام شروع به افزایش برآوردهای خود از رشد درآمد سالانه بلندمدت برای S&P 500 کردند، از 10٪ به نزدیک به 15٪، طبق گفته LSEG Datastream. با این حال، ارزش واقعی نوآوری در افزایش تولید ناخالص داخلی یا قیمت سهام نیست، بلکه در بهبود رفاه انسان است، و در این زمینه، پیشرفت فراتر از هوش مصنوعی است.
به عنوان مثال، سال گذشته سازمان غذا و دارو تایید کرد و مدیکر موافقت کرد که برای لکانماب، اولین دارویی که نشان داده شده است پیشرفت آلزایمر را کند می کند، بپردازد. دیگری، دانان ماب، می تواند به زودی تایید شود. جفری کامینگز، متخصص آلزایمر در دانشگاه نوادا، لاس وگاس، سال گذشته نوشت: آنها نشان دهنده "پیشرفتی هستند که دانشمندان علوم اعصاب ده ها سال برای آن تلاش کرده اند." همچنین در سال گذشته، اوزمپیک و سایر داروهایی که شبیه GLP-1، هورمونی که در تنظیم گرسنگی نقش دارد، انقلابی در درمان چاقی ایجاد کرد. همین ماه گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا اولین ژن درمانی مبتنی بر سلول را تایید کرد، بیماری سلول داسیکل، یک اختلال خونی ارثی که در سیاهپوستان آمریکایی شایع‌تر است و می‌تواند منجر به ناتوانی یا مرگ شود. و در حالی که فواید آنها ممکن است محدود باشد، این درمان‌ها مسیرهایی را به روی تعداد بی‌شماری دیگر باز می‌کنند. پیام رسان RNA که برای تولید واکسن کووید-19 استفاده می شود، برای تولید واکسن مالاریا، سل و HIV استفاده می شود. مکانیسم پشت Ozempic ممکن است به درمان اعتیاد به کوکائین، مواد افیونی، نیکوتین یا الکل کمک کند. اینها برخی از حل نشدنی ترین مشکلات سلامت جامعه مدرن هستند. به همین دلیل است که کاهش امید به زندگی گزارش شده گمراه کننده است. کودکانی که امروز متولد می شوند تقریباً به طور قطع طولانی تر از هر کودک دیگری در تاریخ زندگی خواهند کرد.

فناوری‌های پشت درمان‌های آلزایمر و چاقی به خوبی تثبیت شده‌اند، در حالی که Crispr، ابزار ویرایش ژنی که در درمان سلول‌های داسی شکل استفاده می‌شود، مانند mRNA، نسبتاً جدید است. با این حال، مانند هوش مصنوعی مولد، این درمان‌ها اکنون ظهور کرده‌اند، زیرا، به تعبیر ایزاک نیوتن، بر شانه‌های غول‌ها ایستاده‌اند: بینش‌هایی که از سال‌ها و میلیاردها دلار هزینه شده برای آزمایش با فناوری‌ها و اهداف مختلف به دست آمده است. هوش مصنوعی و توسعه دارو قبلاً مسیرهایی را طی کرده اند؛ هوش مصنوعی به طور منحصر به فردی برای یافتن پروتئین ها یا ژن های امیدوارکننده برای مبارزه با بیماری ها از مجموعه داده ها مناسب است. Erik Brynjolfsson، اقتصاددان دانشگاه استنفورد، گفت که هوش مصنوعی «ابزاری برای فکر کردن به چیزهایی است که تا به حال به آنها فکر نکرده‌اید - نوع جدیدی از پروتئین، هنر یا موسیقی، طراحی یک ساختمان یا قطعه‌ای از تجهیزات». برینیولفسون گفت: با تسریع در روند کشف، هوش مصنوعی ممکن است تنها یک افزایش یکباره به بازده اقتصادی ارائه نکند، بلکه به طور دائم نرخ رشد آن را افزایش دهد.

مطمئناً، فراتر از هوش مصنوعی و پزشکی، پیشرفت فناوری در سال گذشته کمتر نفس گیر بود. به عنوان مثال، پیشرفت در خودروهای الکتریکی و برق تجدیدپذیر متوقف شده است. و با این حال، پیشرفت‌ها بازی احتمالات است، و دامنه و میزان شرط‌بندی‌ها بر روی انرژی همچنان در حال افزایش است - در باد، خورشید، باتری‌ها، هیدروژن، زمین گرمایی، جذب و ذخیره‌سازی کربن، راکتورهای هسته‌ای مدولار کوچک و حتی همجوشی. ون رینن گفت که هنوز هم می‌توان ایده‌های جدیدی پیدا کرد - همانطور که واکسن کووید-19 نشان داد، فقط به محققان و پول زیادی نیاز است. به همین ترتیب ، "ما منابع زیادی را برای تلاش برای مقابله با مشکل تغییرات آب و هوا قرار داده ایم. این فرصتی را برای ایجاد تفاوت ایجاد می کند.»

گرگ ایپ _نویسنده و اقتصاددان

مترجم:امیرحسین نظری