مبلغ فروش ۱۲ ماهه صنایع مهم بازار سرمایه اعلام شد

بر اساس آخرین گزارش ارایه شده از سوی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، مبلغ فروش ۱۲ماهه صنایع مهم بازار سرمایه منتشر شد.

روند مبلغ فروش ۱۲ماهه (TTM) بازار سرمایه و صنایع بااهمیت از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد.

بر پایه این گزارش، جزییات مبلغ فروش صنایع با اهمیت بازار سرمایه به این صورت است که افزایش ۱۴% مبلغ فروش صنعت استخراج کانه‌های فلزی در دی ماه امسال نسبت به ماه آذر سال جاری، عمدتا ناشی از افزایش مبلغ فروش نماد کگهر (ناشی از افزایش میزان فروش گندله بورس کالا به میزان ۲۹۶%) به میزان ۱۱۸% است.

در عین حال، کاهش ۸۳% مبلغ فروش صنعت فرآورده‌های نفتی در دی ماه نسبت به ماه آذر عمدتا ناشی از عدم ارایه اطلاعات توسط شرکت‌های پالایشی است که این موضوع ناشی از تاخیر در ارایه نرخ از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی (بصورت هر سه ماه یکبار) است.

همچنین، افزایش ۳۳% مبلغ فروش صنعت محصولات شیمیایی در دی ماه نسبت به آذر ماه عمدتا ناشی از افزایش مبلغ فروش نمادهای نوری (ناشی از افزایش میزان فروش محصولات رافینیت، برش سنگین، بنزن، پارازایلین و برش سبک به ترتیب به میزان ۱۰۰%، ۱۰۰%، ۱۱۸۲%، ۱۰۰% و ۶۷%)، جم (ناشی از افزایش میزان فروش محصولات اتیلن، پلی اتیلن سنگین، بنزین پیرولیز و پروپیلن به ترتیب به میزان ۴۱۳%، ۷۷%، ۱۴۰% و ۱۱۵%)، مارون (ناشی از افزایش میزان فروش محصولات منواتیلن گلایکول، پلی اتیلن سنگین و پلی پروپیلن به ترتیب به میزان ۱۱۷%، ۵۶% و ۳۳%) و پارس (ناشی از افزایش میزان فروش استایرن منومر و اتان به ترتیب به میزان ۵۴۱% و ۷۲%) به ترتیب به میزان ۱۹۰%، ۱۸۵%، ۳۸% و ۳۶% است.

لازم به ذکر است، اتمام تعمیرات اساسی و راه‌اندازی مجدد خطوط تولیدی در نمادهای نوری و پارس منجر به افزایش میزان تولید و به تبع آن میزان فروش شده است.

 مبلغ فروش ۱۲ ماهه صنایع مهم بازار سرمایه اعلام شد

وضعیت مبلغ فروش صنایع مهم بازار سرمایه – همت

 مبلغ فروش ۱۲ ماهه صنایع مهم بازار سرمایه اعلام شد

مقایسه فروش ماهانه صنایع - همت

در بخش دیگری از این گزارش آمده است؛ افزایش ۳۳% مبلغ فروش صنعت محصولات شیمیایی در دی ماه نسبت به ماه آذر عمدتا ناشی از افزایش مبلغ فروش نمادهای نوری (ناشی از افزایش میزان فروش محصولات رافینیت، برش سنگین، بنزن، پارازایلین و برش سبک به ترتیب به میزان ۱۰۰%، ۱۰۰%، ۱۱۸۲%، ۱۰۰% و ۶۷%)، جم (ناشی از افزایش میزان فروش محصولات اتیلن، پلی اتیلن سنگین، بنزین پیرولیز و پروپیلن به ترتیب به میزان ۴۱۳%، ۷۷%، ۱۴۰% و ۱۱۵%)، مارون (ناشی از افزایش میزان فروش محصولات منواتیلن گلایکول، پلی‌اتیلن سنگین و پلی پروپیلن به ترتیب به میزان ۱۱۷%، ۵۶% و ۳۳%) و پارس (ناشی از افزایش میزان فروش استایرن منومر و اتان به ترتیب به میزان ۵۴۱% و ۷۲%) به ترتیب به میزان ۱۹۰%، ۱۸۵%، ۳۸% و ۳۶% است.

لازم به ذکر است، اتمام تعمیرات اساسی و راه‌اندازی مجدد خطوط تولیدی در نمادهای نوری و پارس منجر به افزایش میزان تولید و به تبع آن میزان فروش شده است.

افزون بر این، افزایش ۱۴% مبلغ فروش صنعت استخراج کانه‌های فلزی در دی ماه نسبت به ماه آذر عمدتا ناشی از افزایش مبلغ فروش نماد کگهر(ناشی از افزایش میزان فروش گندله بورس کالا به میزان ۲۹۶%) به میزان ۱۱۸% است.

کاهش ۱۰% صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر در دی ماه نسبت به ماه آذر نیز عمدتا ناشی از کاهش مبلغ فروش نمادهای غکورش و غبشهر به ترتیب به میزان ۲۳% و ۱۶% است.

در عین حال، کاهش ۲۴% صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم در دی ماه نسبت به ماه آذر عمدتا ناشی از کاهش مبلغ فروش نماد مبین به میزان ۳۷% است.

همچنین، با توجه به محدودیت مصرف گاز خوراک شرکت‌های پتروشیمی در منطقه عسلویه از ۲۱ آذر ماه، بنابراین میزان عرضه گاز خوراک و سوخت به شرکت‌های پتروشیمی نظیر زاگرس کاهش یافته است. کاهش میزان فروش گاز خوراک و سوخت به ترتیب به میزان ۲۰۷,۳۱۴,۱۸۱ و ۲۴,۱۹۴,۲۵۷ مترمکعب معادل ۶۸% و ۲۰% است.

 مبلغ فروش ۱۲ ماهه صنایع مهم بازار سرمایه اعلام شد

روند مبلغ فروش ۱۲ماهه (TTM) بازار سرمایه و صنایع بااهمیت – همت

 مبلغ فروش ۱۲ ماهه صنایع مهم بازار سرمایه اعلام شد

وضعیت مبلغ فروش TTM صنایع مهم بازار سرمایه - همت

 مبلغ فروش ۱۲ ماهه صنایع مهم بازار سرمایه اعلام شد

وضعیت صنایع مهم بازار سرمایه

این گزارش می‌افزاید؛ عمده علل افزایش درآمد عملیاتی در صنایع بااهمیت بازار سرمایه ناشی از افزایش نرخ محصولات و تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما (۲۸,۵۰۰) به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله، ۳۹,۰۰۰) و افزایش میانگین نرخ فروش کامودیتی‌ها است.

در عین حال، افزایش ۵۷% مبلغ فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ناشی از اخذ مجوزهای افزایش نرخ محصولات توسط شورای رقابت است.

بر این اساس، افزایش ۴۹% مبلغ فروش صنعت فلزات اساسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته عمدتا ناشی از تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله) و افزایش میانگین نرخ جهانی فولاد (از ۷۶۷ به ۹۴۰ دلار) در طی سال جاری است.

افزایش ۵۸% مبلغ فروش صنعت استخراج کانه‌های فلزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز عمدتا ناشی از تغییر نرخ تسعیر ارز از نرخ نیما به نرخ توافقی (نرخ دلار حواله) و افزایش میانگین نرخ جهانی سنگ آهن (از ۱۳۵.۸۸ به ۱۲۲.۱۶ دلار) و نیز افزایش مقدار فروش صنایع در طی سال جاری است.

 مبلغ فروش ۱۲ ماهه صنایع مهم بازار سرمایه اعلام شد