مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس تشریح کرد؛ جزئیات سه درخواست تاسیس شرکت سهامی عام پروژه

وحید روشن قلب گفت: از اواخر سال گذشته تاکنون ۳ درخواست تاسیس شرکت سهامی عام پروژه ذیل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، ملی مس و سوخت سبز زاگرس طرح شده که در هیات پذیرش بورس و فرابورس در حال بررسی بوده و به‌نظر می‌رسد که در حال طی مراحل نهایی است. این شرکت‌ها در صورت تکمیل فرآیندهای مربوط، پذیره‌نویسی خواهد شد.

وحید روشن قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ، اظهار کرد: دستورالعمل شرکت‌های سهامی عام پروژه در سال ۱۴۰۰ توسط هیات مدیره سازمان بورس، به‌تصویب رسید که سال گذشته در جهت تسهیل روند تامین مالی از این طریق، اصلاحاتی در دستورالعمل مذکور ایجاد و در سامانه کدال نیز اطلاع رسانی شد.

روشن قلب افزود: مطابق این دستورالعمل، هیات پذیرش بورس‌ها، امکان‌پذیر بودن تحقق پروژه و سنجش ریسک اجرای طرح را مورد بررسی قرار می‌دهد. علاوه بر موافقت هیات پذیرش، شرکت‌ها موظف هستند که مجوزهای قانونی، مستندات، گزارشات کارشناسان رسمی و سایر مدارک ذکر شده در دستورالعمل را به سازمان ارائه کنند.

وی ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار پس از تکمیل‌ فرآیند مذکور و مشخص شدن مقدار آورده نقدی و احراز درصد پیشرفت حداقل ۲۰ درصدی پروژه، موافقت با پذیره‌نویسی سهام شرکت سهامی عام پروژه را صادر می‌کند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس تشریح کرد: تامین مالی این شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه موجب هدایت نقدینگی و سرمایه‌های خرد به سوی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خواهد شد.

وی خبر داد: از اواخر سال گذشته تاکنون ۳ درخواست تاسیس شرکت سهامی عام پروژه ذیل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، ملی مس و سوخت سبز زاگرس (در نتیجه سفر دکتر عشقی به استان کرمانشاه) طرح شده که در هیات پذیرش بورس و فرابورس در حال بررسی بوده و به‌نظر می‌رسد که در حال طی مراحل نهایی است. این شرکت‌ها در صورت تکمیل فرآیندهای مربوط، پذیره‌نویسی خواهد شد.

روشن قلب اضافه کرد: باتوجه به‌ اینکه این درخواست‌ها هنوز به مرحله نهایی نرسیده است، مبلغ قطعی برای پذیره‌نویسی آن‌ها مشخص نیست و پس از اینکه آورده نقدی موسسان بر اساس برنامه کسب و کار آنها (Business plan) مشخص شد، می‌توان ارزش و مبلغ پذیره‌نویسی را اعلام کرد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس ضمن اشاره به استقبال شرکت‌ها برای این شیوه از تامین مالی، تشریح کرد: علاوه بر ۳ درخواست مذکور، درخواست‌های دیگری نیز طرح شده که در مراحل ابتدایی هستند و با تکمیل برنامه کسب و کار و گزارشات آن‌ها، مدارک مربوطه توسط موسسین به سازمان و بورس‌ها ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه سه شیوه برای تامین مالی از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه وجود دارد، مطرح کرد: موسسان می‌توانند به‌طور مستقیم و با ارائه طرح خود به‌عنوان آورده غیرنقدی، اقدام به تاسیس شرکت عام پروژه کنند.

روشن قلب ابراز کرد: در صورتی که چند پروژه در حال تکمیل باشد، موسسان می‌توانند هلدینگ سهامی عام پروژه تاسیس کنند و پروژه ها را به عنوان آورده غیرنقد به هلدینگ در حال تاسیس منتقل کنند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: در روش سوم، شرکت‌ موجود با تبدیل شدن‌ به‌ شرکت سهامی عام و از طریق افزایش سرمایه از محل صرف سهام و سلب حق تقدم می‌تواند اقدام به پذیره نویسی سهام جدید و جذب سرمایه کنند.