مدیرعامل کارگزاری نمادشاهدان تحلیل کرد:شایعه انحلال بانک آینده؛ تکلیف سهامداران وآیند چه می‌شود؟

مدیرعامل کارگزاری نمادشاهدان، گفت: شایعه انحلال بانک آینده که نماد آن در حال معامله است، تاثیر بدی بر اعتماد در بازار سرمایه دارد.

شاهین احمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره شایعه انحلال بانک آینده اظهار داشت: وقتی یک نمادی در بازار در حال معامله است حتی اگر زیان‌ده باشد، اثرات بدی بر اعتماد بازار دارد.

وی ادامه داد: ما در بازار سرمایه با پدیده‌ای به نام ناظر اول و دوم روبرو هستیم؛ ما شرکت‌های تولیدی داریم که در بورس پذیرفته شده‌اند و هرکدام از جایی مجوزی دارند اما در شرکت‌های بانکی و بیمه‌ای ما از سازمان بورس به عنوان ناظر دوم یاد می‌کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در صنعت بانک ناظر اول بانک مرکزی است، گفت: عمده فعالیت نظارتی را ناظر اول انجام می‌دهد، در این شرایط وقتی صحبت از انحلال از زبان ناظر اول یعنی رئیس بانک مرکزی مطرح می‌شود سازمان بورس کاری نمی‌تواند انجام دهد به جز اینکه تلاش کند که این اتفاق رخ ندهد که این هم از حوزه اختیاراتش خارج است.


وی ادامه داد: به همین دلیل پذیرش این نمادها در بورس همیشه با این ریسک همراه است که شاید ناظر اول اقدامی انجام دهد که سازمان بورس نتواند در جهت هدایت نقدشوندگی آن سهم در بازار کاری انجام دهد.

شاهین احمدی یادآور شد: به حدی کافی نمادها در بازار با ریسک مواجه هستند. تصور کنید از زبان ناظر اول هم انحلال یا ادغام این بانک مطرح شود که با توجه به تجربه ادغام در گذشته این ذهنیت در فعالان بازار سرمایه ایجاد می‌شود که ممکن است این کار تکرار شود.

این کارشناس بازار سرمایه به تشریح راهکار جلوگیری از زیان‌سازی بانک‌ها پرداخت و عنوان کرد: این موضوع در حوزه تخصصی سیاست‌های مالی و پولی است که بانک مرکزی می‌تواند اعمال کند یا در حوزه سرمایه گذاری بانک‌ها و نسبت تسهیلات باید قبل‌ها نظارت انجام می‌شد که وقت آن گذشته است.